Hlavní obsah

Rohlik.cz rychleji rozšíří rozvoz na venkov. Zaměstná až 700 lidí

Rozhovor s Tomášem Čuprem jsme natáčeli začátkem března, před vládním nařízením o uzavření obchodů.Video: Zuzana Kubátová

Zavřené obchody a omezení pohybu lidí znamenají žně pro internetový prodej. Největšímu online prodejci potravin, e-shopu Rohlik.cz, stoupl obrat o 50 procent. A firma urychluje svou expanzi do regionů.

Článek

Rohlik.cz zatím poskytuje své služby především v okolí velkých měst, která zásobuje ze svých dvou skladů v Praze a Brně. Rostoucí poptávka po dovozu potravin a zboží denní potřeby teď urychlí jeho expanzi na venkov. První menší město, kam začal vozit nákupy, je Uničov. Městečko, jež se řadí ke dvěma desítkám obcí na Olomoucku uzavřených do karantény.

„Operativně jsme tam nabídli naši službu a zájem o dovoz je tam veliký. Jsme schopni tam denně dodat až 200 nákupů,“ říká provozní ředitel firmy Rohlik.cz Aleš Malucha.

Kam Rohlik.cz dováží zboží.

Firma do Uničova dodává tak jako ve velkých městech. To znamená, že nákup doveze ještě v den objednávky.

Jedenáctitisícové městečko je mimo její hlavní akční rádius a vymyká se i velikostí. Dodávky bere Rohlik.cz spíš jako pomoc, zisk je tu podle Maluchy nulový nebo minimální. Rohlik.cz tak ale zároveň testuje expanzi na venkov.

Čtyři nové sklady

„Během příštích šesti až osmi týdnů chceme otevřít minimálně čtyři další sklady pro regionální potřebu,“ říká Malucha. Budou mít omezenější sortiment než pražská a brněnská základna, maximem bude 1 500 položek. „Cílem je dodat rychle základní suroviny a potraviny co největšímu množství lidí,“ vysvětluje provozní šéf.

Regionální expanzi Rohlik.cz urychluje minimálně o půl roku. Původně firma počítala s pořizováním prvních regionálních skladů až na podzim.

Díky novým skladům může Rohlik.cz rozšířit dodávku nově směrem na jižní Čechy – od Příbrami přes Písek po České Budějovice. „Další nové lokality chystáme na Moravě: Zlínsko, Ostravsko a část Vysočiny v okolí Jihlavy,“ vypočítává ředitel. „A urychlíme také plán na posílení naší služby na Plzeňsku, Královéhradecku a Pardubicku, Liberecku a Mladoboleslavsku,“ dodává.

Zrychlení expanze umožňuje nově navazovaná spolupráce s partnery, kteří teď mají kvůli krizi volnou, nevyužitou kapacitu. Rohlik.cz si pronajímá jejich sklady nebo skladníky či řidiče.

„Zájem o spolupráci s námi je podle mého odhadu až o polovinu větší než dříve. Řadě firem se uvolnily kapacity kvůli útlumu automobilového průmyslu, neprodává se zboží jako elektronika nebo bazény, o byznys přišly firmy napojené na gastronomii. Jde o reakci na momentální situaci, ale věříme, že až se přeskupí poptávka a nabídka na trhu, část partnerů by nám pro spolupráci měla zůstat trvale,“ říká Malucha.

Práce pro stovky lidí

Na rozšíření služeb Rohlik.cz potřebuje 500 až 700 nových pracovníků včetně těch, které mu poskytnou spolupracující externí firmy. Rohlik.cz také otvírá nová výdejní místa ve spolupráci s obcemi nebo spolupracujícími partnery, ještě do léta chce také spustit prodej přes samoobslužné výdejní boxy pro prodej suchých, mražených i chlazených potravin.

I přes rychle rostoucí obrat a sílící oblibu online prodeje ale zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr nepředpokládá, že e-shopy v příštích letech zcela nahradí kamenné prodejny. „Budoucnost bude univerzální. Nejsem přesvědčený, že by všichni migrovali do onlinového světa, protože by to bylo nepraktické i nereálné,“ řekl Čupr v rozhovoru pro ekonomický magazín Špičky byznysu, natočeném těsně před vládním nařízením o uzavření většiny kamenných obchodů kvůli epidemii koronaviru.

Tomáš Čupr

Nedostudoval brněnské VUT, začínal jako programátor.

V roce 2010 založil prodejní portál Slevomat, který později odkoupila britská firma Secret Escapes.

O dva roky později stál u zrodu dovážkové služby DámeJídlo.cz, kterou v roce 2015 převzala německá firma Delivery Hero.

Roku 2014 založil Rohlik.cz, dnes je jeho majoritním vlastníkem. Minoritní podíly drží skupina Miton a zaměstnanci.

Kamenné obchody budou mít podle Čupra proti e-shopům vždycky výhodu: flexibilitu. „Když se teď rozhodnete, že chcete rohlík a vlašský salát, tak vám to žádný online obchod nezvládne doručit tak rychle, jako když si pro něj skočíte za roh,“ říká. Jinou výhodu však u klasických obchodů nevidí, a právě proto budou rozvážkové služby dál posilovat.

Rohlik.cz plánuje kromě zrychlené expanze do regionů také expanzi zahraniční. Loni začal prodávat v maďarské Budapešti, letos chce vstoupit do Vídně.

„Rádi bychom dále spustili Bukurešť, díváme se na nějakou transakci v Sofii. V následném expanzním plánu se nám ještě líbí Milán, Turín a potom v zásadě všechna velká německá města. Maličko zvažujeme Atény. Ale je to v zásadě celoevropský příběh,“ popsal Čupr firemní vizi, kterou chce dotáhnout do konce do roku 2024.

Unikátní koncept

Podle Čupra je Rohlik.cz v evropském kontextu unikátní firma. „Je unikátní svou rychlostí a přesností. Doručení do dvou hodin s přesností na patnáctiminutové doručovací okno v Evropě skutečně nikdo nedělá,“ řekl Čupr. Firma sice teď při prudkém růstu poptávky během krize prodloužila dodací lhůty až na čtyři hodiny, má to však být jen dočasné.

„Lidé jsou teď hodně doma, takže jim dodávka do čtyř hodin tolik nevadí, po krizi bychom se rádi vrátili na běžné hodinové sloty,“ vysvětluje Malucha.

Rychlost a přesnost dodávky je podle šéfů Rohlik.cz pro zákazníky žádaný benefit, což dokládá dosavadní růst firmy. „Před šesti lety, než jsme s Rohlíkem přišli na trh, v České republice online prodej potravin v zásadě neexistoval. Dnes jsme ale třetí těmito službami nejvíce penetrovaná země v Evropě. Což je hlavně zásluhou Rohlik.cz,“ tvrdí Čupr.

Na českém trhu se sice objevují další hráči – online prodej potravin už několik let nabízí Tesco, přidávají se postupně další „kamenné“ řetězce, vznikl Košík.cz, prodej po internetu nabízejí různí specializovaní obchodníci. Rohlik.cz má ale v potravinové branži největší zásah i největší ambice.

Firma koupila nedávno velkoobchodní část společnosti Sklizeno, která nabízí zboží českých farmářů. Čupr má velké plány v tom, jak posílit výkup potravin o malopěstitele a jak dostat jejich produkci co nejrychleji k zákazníkům. „Zlepšíme život na venkově,“ slibuje.

Podle zakladatele je předností Rohlik.cz fakt, že vznikl jako internetová firma, zatímco konkurence zpravidla začíná kamenným prodejem, k němuž teprve buduje digitální nástavbu. „My jsme o potravinách na začátku vůbec nic nevěděli,“ směje se Čupr, který čtyři roky před rozjezdem projektu Rohlik.cz zakládal portál Slevomat a o dva roky později rozvážkovou službu DámeJídlo.cz.

Ostatně rozvoz jídel z restaurací byl podle něj hlavní impulz k prodeji potravin. „Říkal jsem si, že když doručujeme teplou pizzu do hodiny v DámeJídlo.cz, co může být těžkého na tom, doručit studené mléko?“ Teprve při budování Rohlik.cz Čupr pochopil, že prodej potravin je komplikovaná disciplína, protože to znamená držet v chodu obrovský rozsah položek zboží.

„Běžný e-shop dodává dva až tři kousky. Objednáte si nejvýš dva parfémy, jednu televizi. Ale my máme v jednom nákupu běžně padesát položek. Takže je náročné práci ve skladu zesynchronizovat tak, aby byl nákup rychle připraven pro kurýra, který ho doručí.“

Jak se liší nákupní zvyklosti zákazníků v jednotlivých evropských zemích? Jak chce Čupr „zlepšit život na českém venkově“? Jak dostane k zákazníkům produkci malých farmářů a pěstitelů? Vrátíme se u potravin k vratným obalům? Pokud vás to zajímá, pusťte si videorozhovor s Tomášem Čuprem nad tímto článkem.

Doporučované