Hlavní obsah

Rodinná pouta u silničářů: syn je úředník, otec dostává velké zakázky

Foto: Profimedia.cz

Noví středočeští radní tvrdí, že očistí správu silnic od podezřelých zakázek. Snímek je ilustrační.

Firma Pragoprojekt podepsala se středočeskými silničáři smlouvy skoro za čtvrt miliardy. Majitelův syn přitom pracuje jako manažer správy silnic.

Článek

Silničáři ve středních Čechách chystali před čtyřmi lety obchvat města Jílového. Projekt, geologický průzkum, jednání s majiteli pozemků a další papírování jim zajišťovala na klíč firma Pragoprojekt. Dostala za to něco přes dva miliony.

Víc než cena zaujmou ve smlouvě dvě jména. Za silničáře je v ní jako odpovědná osoba uveden inženýr Lukáš Svoboda. Za firmu Pragoprojekt pak předseda představenstva Marek Svoboda.

Lukáš Svoboda pracuje na krajské správě silnic jako manažer rozvoje silniční sítě. A je synem Marka Svobody, majitele Pragoprojektu.

Pragoprojekt, jak ukazují data z registru zakázek, v posledních letech uzavřel s krajskými silničáři smlouvy v hodnotě 240 milionů.

Tuto rodinnou vazbu ukázalo dlouhodobé pátrání Seznam Zpráv v historii zadávání zakázek na opravy komunikací a mostů v okolí Prahy. Některé už popsané případy se minulý týden staly předmětem trestního stíhání - kvůli úplatkům a zmanipulovaným tendrům na středočeských silnicích obvinila policie osm lidí včetně někdejšího ředitele Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Zdeňka Dvořáka.

Od otce k silničářům

Otec a syn Svobodovi nechtějí o tom, zda rodinné vazby ovlivňují přidělování zakázek, mluvit.

„Já vám k tomu nic neřeknu,“ odmítl Lukáš Svoboda z krajské správy silnic odpovídat na otázky reportéra Seznam Zpráv, zda se kvůli zakázkám pro Pragoprojekt necítí být ve střetu zájmů.

Svoboda mladší přitom přešel ke krajským silničářům právě z otcovy firmy. A jak ukazují další veřejně dostupné smlouvy, měl tam kolem roku 2011 významný post obchodního ředitele. Vyměnil tak práci v Pragoprojektu, v oboru všeobecně uznávané inženýrské společnosti s obratem 300 milionů ročně a dvěma stovkami zaměstnanců, za místo s tabulkovým platem v krajské příspěvkové organizaci.

Foto: Archiv Seznam Zpráv

Smlouva na inženýrské práce pro krajskou správu silnic: organizaci zastupuje Svoboda-syn, firmu Pragoprojekt pak Svoboda-otec.

Marek Svoboda, majitel Pragoprojektu, je nyní podle firemní asistentky vážně nemocný. Seznam Zprávám poslala jeho stručné stanovisko, že se k otázkám možného střetu zájmů nebude vyjadřovat. Na otázku, proč syn Lukáš opustil před lety vysokou pozici v otcově firmě a odešel k silničářům, otec Svoboda odpověděl, že syn chtěl jít „vlastní profesní cestou“.

Pragoprojekt vyhrál od roku 2016 na středočeské správě silnic desítky zakázek. Organizace s firmou uzavřela i takzvané rámcové smlouvy za desítky milionů - společně s dalšími inženýrskými společnostmi ho tak v příštích letech budou silničáři oslovovat pro různé projekční práce. Proto zatím nejde přesně spočítat hodnotu zakázek, které se k Pragoprojektu dostanou. Každopádně hodnota smluv - včetně těch dlouhodobých, rámcových, u nichž ještě nejsou jisté náklady - činí přesně 246,5 milionu.

„Vzniká podezření, že důvodem (odchodu Svobody mladšího ke krajským silničářům) mohla být právě snaha pomoci rodinné firmě prostřednictvím uplatňování vlivu na průběh zakázek. Nejde pouze o výběr dodavatelské společnosti, ale také o přístup manažera krajské organizace k interním informacím nebo jeho oprávnění kontrolovat plnění uzavřených smluv,“ řekl Jan Dupák, právník protikorupční organizace Transparency International.

Na druhou stranu nejsou důkazy, že by Svoboda junior na krajské správě silnic lobboval za otcovu firmu. A proto si radní pro dopravu Martin Kupka (ODS), jinak také poslanec a místopředseda ODS, nemyslí, že je namístě mluvit o střetu zájmů.

„Zarazilo by mě, až kdyby se ukázalo, že Lukáš Svoboda přidělení těch zakázek ovlivnil. Pokud by s nimi přišel do styku, byl by to střet zájmů,“ řekl Kupka, podle něhož je manažer rozvoje silniční sítě Lukáš Svoboda uznávaným profesionálem. „Nemyslím, že by byl Pragoprojekt protežovaný,“ dodal Martin Kupka.

Ředitel krajské správy silnic Jiří Lichtneger přes svou mluvčí e-mailem redakci vzkázal, že se může vyjádřit jen obecně, protože je ve funkci teprve krátce - od března nahradil už zmíněného ředitele Dvořáka stíhaného policií.

„V případě, že se jednoznačně prokáže, že ke střetu zájmů došlo, pak je třeba situaci řešit,“ uvedl Lichtneger. Neupřesnil, kdo konkrétně by měl rozhodnout, jestli je angažmá Svobody mladšího u správy silnic v pořádku. Na opakovaný dotaz však ředitel Lichtneger připustil, že se možnému střetu zájmů „bude věnovat“.

Řešit se to musí

Narozdíl od radního Martina Kupky mluví další politici o dost ostřeji.

Podle středočeské hejtmanky Petry Peckové (STAN) se musí podezření ze střetu zájmů syna a otce Svobodových řešit.

„Pokud pracuje stejná osoba nebo její blízcí rodinní příslušníci na obou stranách zakázky, vidím to jako problém. Předpokládám, ze o něm budeme v následujících dnech s kolegy jednat,“ prohlásila hejtmanka Pecková.

Právě kvůli podezřelým zakázkám z minulosti se krajská koalice STAN, ODS, Pirátů a TOP 09 ve středních Čechách po volbách rozhodla, že na správu silnic bude dohlížet dozorčí rada.

„Určitě může na správě silnic pracovat příbuzný. Ale ne tak, aby to vzbuzovalo podezření. To mi nepřijde v pořádku,“ říká na případ Svobodových její předseda Filip Kořínek. Dodal, že tenhle problém na zasedání dozorčí rady otevře.

Podle člena dozorčí rady, krajského zastupitele a dlouhodobého kritika poměrů na správě silnic Michaela Pánka (ODS) případ Pragoprojektu potvrzuje, že je potřeba ve správě silnic provést hloubkový audit, který rozpitvá konkrétní zakázky a toky peněz. „A zároveň tento případ oznámit policii,“ prohlásil Pánek, který už před čtyřmi lety zmapoval, jak silničáři nesoutěží zakázky otevřeně a kvůli tomu kraj přichází o stovky milionů.

Pánkova zjištění také stála už za zmíněným policejním vyšetřováním.

„Vedení kraje i krajské správy silnic by mělo zkontrolovat, zda jsou dostatečně uplatňována opatření k předcházení střetu zájmů. Krajská správa silnic má dlouhodobé problémy s podezřelými zakázkami, takže je třeba být obezřetnější, a to i u zakázek malého rozsahu, tedy bez nutnosti soutěže,“ dodává ještě k případu otce a syna Svobodových právník Dupák z Transparency International.

„Je nutné prověřit, jestli tuto praxi, jak ji teď vidíme u Pragoprojektu, případně neprovozují i další lidé z vedení krajské správy silnic. Škody by pak mohly jít až do miliard a my bychom se nemohli divit, že středočeské silnice jsou jedny z nejhorších v republice,“ říká krajský zastupitel Pánek, který si loni na kritice poměrů na středočeských silnicích postavil vlastní volební kampaň. Vystupoval v ní pod přezdívkou „Silničář“ a kritika stavu komunikací v kraji a rozdělování zakázek ho vynesla ze 14. místa kandidátky na druhý nejlepší výsledek mezi kandidáty ODS.

V médiích se firma Pragoprojekt objevila v souvislosti se spornými zakázkami už několikrát. Deník MF Dnes v roce 2010 vypátral, že při zakázce Ředitelství silnic a dálnic na expertní posudky se Pragoprojekt podílel na vytvoření zadání soutěže, do které se pak chtěl přihlásit.

Související témata:

Doporučované