Článek
Auto, které uveze až tři tuny nákladu, podstupuje testy, na trh by jej jeho autoři chtěli uvést na konci letošního roku, řekl ČTK jeden ze zakladatelů BringAuto Jan Najvárek.
„Loni na podzim jsme v ostravské chemičce testovali provoz s teleoperací, tedy ovládáním na dálku, kdy vozítko řídil člověk z brněnské kanceláře na dálku. Nyní už je vozítko zcela autonomní, pouze potřebuje před spuštěním autonomního režimu trasu několikrát projet, aby ji zmapovalo,“ uvedl Najvárek.
Od podzimu se podle něj vozítko výrazně změnilo zejména co se týká vybavení. „Má výkonnou řídící jednotku, senzory za 300.000 korun, superpřesnou GPS navigaci s přesností na centimetry, radar a přibudou ještě kamery pro vizuální lokalizaci. Operátor ve vzdálené kanceláři už vozítko neřídí, pouze dohlíží na jeho provoz a může zasáhnout v případě problému,“ dodal Najvárek.
Autonomní vozy v České republice vzhledem k platné legislativě není možné využívat pro jízdy na veřejných silnicích, BringAuto je proto koncipuje, testuje a nabízí zejména pro využití v průmyslových areálech. Auto může mít různé nástavby podle typu převáženého materiálu.
„Například v chemičce vozilo vzorky, a ušetřilo tak čas laborantů, kteří jsou vyškolení pro práci na složitých přístrojích a trávili přitom část své pracovní doby převozem vzorků z jedné části areálu do druhé,“ popsala Andrea Najvárková, rovněž zakladatelka společnosti.
Auto zvládne obsloužit trasu s odbočkami i různými zastávkami. Když z něj obsluha sejme převážený materiál, odešle jej na další místo stiskem tlačítka. Nemůže se tedy stát, že by vozítko odjelo ze zastávky předčasně. Je možné jej ovládat i hlasovými povely prostřednictvím telefonu.
BringAuto předpokládá, že autonomní robotické auto začne nabízet na konci letošního roku, předpokládaná cena je okolo tří milionů korun. Vhodné je zejména do průmyslových areálů, kde by mělo jezdit po trase delší než 300 metrů, podle autorů se vyplatí ale i na menší vzdálenosti, když dokáže například zjednodušit systém převozu materiálu.
Do budoucna by autonomní robotická auta mohla například doručovat zásilky nebo rozvážet jídlo. Aby to bylo možné, musel by se změnit zákon, který nyní provoz aut bez řidiče na silnicích neumožňuje.