Článek
V útrobách Zásilkovny
Strategická poloha: poblíž Letiště Václava Havla. Firma tak daleko snáz doručuje balíčky do celé EU a Ruska. A výhledově na všechny kontinenty, což firma plánuje do 3 let. Dosud fungovalo jen depo na opačném konci metropole v Satalicích. Na tom ruzyňském obstarává vše 30 lidí, na denní i noční směně. Celkem jich má firma už 1 000. Od podání je zásilka do 24 hodin na výdejním místě.
„Snažíme se používat online čtečky, takže skladník vidí, že zásilka je přijata, kdyby byla třeba špatná, tak mu zasvítí červeně, že k nám nepatří,“ vysvětluje vedoucí depa v Satalicích a Ruzyni Peter Kristl a dodává: „Neznamená to, že by se nemohla stát chyba. Ale děje se to minimálně.“
Technologie na prvním místě
Celý logistický byznys je založený na technologiích. Na tom si zakládá Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, která ještě před logistickou firmou založila právě IT firmu a ta dosud funguje: „Celá ta myšlenka kolem IT a láska k IT mě provází dodnes – Zásilkovna a celá Packeta není logistická firma, ale považuji ji spíš za IT driven company, to znamená, že je to firma, která je tažená IT. Je to o tom, že já se považuji za bývalého ajťáka, trošku tomu rozumím, proto možná Zásilkovna a celá Packeta má takový růst.“
Holding Packeta, která má 14 firem a do které Zásilkovna patří, měl loni 70% meziroční růst na obrat 790 milionů korun. Letos generální ředitelka holdingu Kijonková očekává růst 90 % a obrat 1,3 miliardy korun k počtu 18,5 milionu přepravených zásilek.
Do tří let u vás zazvoní robot a předá vám balíček
V dubnu zavedli službu „Mezi námi“ umožňující doručování zásilek mezi fyzickými osobami, v květnu nabídla Zásilkovna jako první firma ve střední a východní Evropě robotické výdejní místo Z-BOT na pražském Chodově. V možnostech a úvahách jdou ještě dál. Jen je občas brzdí zákony. „Ty inovace, které táhnou byznys, teď čekají na to, až se ta legislativa dořeší a doplní,“ posteskla si pro Seznam Kijonková a dodala: „Ano, je to budoucnost logistiky. Roboti, kteří budou vozit zásilky až k vám domů, to není žádná zvonkohra budoucnosti, to už je dnešní inovace. Ve světě se už tyto technologie testují a v Česku si umím představit, že vám do tří let robot zazvoní u domu a předá balíček. Ale také robotičtí skladníci, různá robotická ramena nebo autonomní vozy, na ty se těším v kamionové dopravě.“
High level v doručování: balíček do kufru auta
Velkým tématem je pro Zásilkovnu doručování do kufru auta, zatímco vy máte pracovní schůzku nebo třeba nakupujete. Podle Simony Kijonkové je projekt ve finální fázi testování a prakticky na spadnutí: „Nemůžu ještě prozradit, kdo konkrétně nám v tom projektu bude pomáhat, máme podepsanou dohodu o mlčenlivosti. Je to velmi inovativní záležitost. Mohu jen prozradit, že tento projekt připravujeme s jednou velkou známou automobilkou. Nebavíme se o nějaké dlouhé době, ale o pár měsících, kdy tento projekt spatří světlo světa,“ těší se generální ředitelka holdingu Packeta a popisuje, jak to bude fungovat: „Na mobil vám přijde SMS s tím, že teď vám kurýr doručuje zásilku do kufru auta, pro mě je to high level v doručování.“ Spuštění takového projektu je ale náročné, musejí proběhnout nejrůznější testy, hlavně ty bezpečnostní – a všechny teď podle Kijonkové dobíhají.