Hlavní obsah

VIDEO: Zpomalené záběry detonace, která poslala k zemi torzo mostu v Janově

Zpomalené záběry odpalu Morandiho mostu.Video: Reuters

aktualizováno •

Demoliční experti umístili v Itálii výbušniny na části Morandiho mostu, který se minulý rok zřítil. Při tragédii tehdy zahynulo 43 lidí. Řízená exploze mostu poslala v pátek v devět hodin ráno k zemi dva mostní pilíře.

Článek

Z okolí Morandiho mostu v Janově byly evakuovány tisíce lidí. Na páteční dopoledne byl totiž ve městě naplánovaný řízený odstřel zbytků konstrukce, která se zřítila minulý rok. Při detonaci se odpálily čtyři a půl tisíce tun betonu a oceli. Informoval o tom web britské televize BBC.

Demoliční experti umístili nálože na dvě mostní věže a na části konstrukce mezi nimi. Aby se zamezilo šíření prachu z místa výbuchu, experti umístili kolem mostu desítky vodních nádrží, které v momentu exploze vytvořily vodní stěnu, která nasákla vzedmutý prach. Zbytky mostní konstrukce se zřítíli k zemi přibližně za šest vteřin.

Odstřel Morandiho mostu.Video: AP

Kromě evakuace obytné oblasti v okolí mostu se v okruhu tří set metrů uzavřely také silnice. Janovští rezidenti se budou moci vrátit domů v pátek odpoledne. Do Janova přijel zhlédnout odpal Morandiho mostu mezi jinými také italský ministr vnitra Matteo Salvini.

Zhroucený most v Janově má nahradit nový, stavební práce začaly ve středu. Nový most by se měl podobat lodi a pravděpodobně se zařadí na první příčku nejdražších evropských mostů (stavba bude stát přibližně 202 milionů eur, tj. v přepočtu více než 5 miliard). Na konstrukci se bude podílet architekt Renzo Piano. Na počest obětí loňské tragédie se na most umístí 43 lamp. Konstrukce z oceli má být v noci osvícená pomocí elektřiny ze solárních panelů.

Co se stalo loni v srpnu?

Během období vytrvalých dešťů se 14. srpna 2018 zřítil k zemi jeden z pilířů Morandiho mostu. Na dálničním mostě byl tehdy rušný provoz. Desítky automobilů se zřítily spolu s částí konstrukce k zemi. Trosky poškodily také domy a koleje. Stovky hasičů následně prohledávaly místo tragédie a hledaly přeživší. Nehoda si vyžádala 43 obětí.

Mezi příčiny kolapsu patřila špatná kvalita ocelových táhel, která během desetiletí proměnlivého počasí a přímořského vzduchu ztrouchnivěla. Dálničnímu mostu neprospívala ani hustá doprava, Morandiho most přejelo ročně 25 milionů řidičů.

Původní Morandiho most byl postaven v roce 1967, dodatečné rekonstrukční práce stavbaři provedli v roce 2016. Vztyčený most měl vydržet v provozu alespoň sto let.

Související témata:

Doporučované