Článek
Ostře debatovaná změna dopravních pravidel se nakonec skutečně objeví v zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Od ledna 2022 nesmí řidiči objíždět cyklisty ve vzdálenosti menší než 1,5 metru. Jinak budou riskovat pokutu až dva tisíce korun.
Odhlasovali to dnes poslanci se senátními změnami. Mezi ně patřilo snížení maximální výše pokuty na pětinu a odklad účinnosti nového předpisu až na příští rok, původně měla platit už od letošního léta. Novelu o provozu na pozemních komunikacích nyní dostane k podpisu prezident.
Motoristé budou muset podle poslanecké úpravy silničního zákona objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat.
„V zásadě se hlasovalo o tom, jestli cyklisté na silnici patří. A jsem rád, že si poslanci uvědomili, že cyklisté na silnicích jsou a budou a je potřeba s nimi počítat,“ komentoval pro Seznam Zprávy dubnové schválení novely v Poslanecké sněmovně právník Tomáš Kindl, který se na vytvoření pravidla předjíždění podílel.
Horní komora doporučila zmírnění sankcí za porušení nového pravidla. Řidič měl za nedodržení vzdálenosti podle prvotní sněmovní verze dostat pokutu až deset tisíc korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo mu být odebráno sedm bodů. Senát ale snížil sankce na pokutu maximálně do dvou tisíc korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.
Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.
Novela má také umožnit odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Zavádí také faktický zákaz provozování takzvaných pivních kol. Senát odmítl umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Doporučil novelu naopak doplnit o právo obcí vyžádat si odtah autovraků a o právo poskytovatelů domácí péče parkovat po nezbytně dlouhou dobu na místech se zákazem stání, což zatím mohou například službu konající lékaři.
Prvotním cílem novely byla pouze snaha umožnit strážníkům, aby mohli pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní mohou strážníci pouze postoupit podezření z takového přestupku do správního řízení. Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému.
Aktualizace: Opravili jsme po upřesnění agentury ČTK chyby v údajích, od kdy mají dané změny platit. Za nepřesnost se omlouváme.