Článek
Policisté postoupili ve vyšetřování nehody, při které letos na začátku června zabil řidič autobusu na zastávce ve Slaném sedmiletého chlapce. Další tři lidé byli při havárii zraněni.
Od konce září je v této souvislosti obviněn z ublížení z nedbalosti 59letý Karel B. Jako řidič autobusu začal pracovat rok a čtvrt před tragickou událostí. Předtím jezdil jen nákladními auty. Letos 9. června krátce po 12. hodině zapříčinil nehodu, které mohl podle posudku znalce včas zabránit.
Když si muž chtěl najet na autobusovém nádraží ve Slaném mezi ostrůvky zastávek, prudce sešlápl pedál plynu. Ten se mu nevrátil zpět a autobus začal zrychlovat.
Karel B. při výslechu na policii popsal, že se lekl, protože jel přímo na zaparkované autobusy. A tak volant prudce strhl vlevo. Nejprve se vyhnul chodníku, kde stáli lidé. Když ale opět zatočil vlevo, tak dalšímu střetu už nezabránil.
„Za zastávkou jsem zahlédl několik dětí, jak sedí a nohy mají do silnice. Já jsem se snažil ještě strhnout řízení vpravo, abych děti nepřejel. Částečně se mi to podařilo. Potom si pamatuji až náraz do zastávky,“ řekl Karel B. policistům.
Nyní mu hrozí od jednoho do šesti let vězení.
Podle znalce Jiřího Hanzlíka, kterého si v rámci vyšetřování vybrala policie, však řidič mohl nehodě zabránit třemi způsoby: sešlápnutím brzdy, zatažením ruční brzdy nebo zmáčknutím nouzového červeného tlačítka. To by okamžitě zastavilo motor a rozsvítilo výstražná světla.
Stejný názor má také advokát Roman Lamka, který poškozenou rodinu zastupuje. „Chyboval v tom, že nevěděl o některých funkcích k ovládání a řízení autobusu a nepoužil žádnou z brzd, které měl k dispozici,“ uvedl Lamka.
Jenže Karel B., který s typem autobusu, s nímž havaroval, podle svých slov ujel asi 15 tisíc kilometrů, přiznal při výslechu, že o červeném tlačítku nevěděl.
„Brzdu jsem nepoužil, věnoval jsem se řízení. Červené tlačítko je někde vzadu a ani jsem nevěděl, že tam nějaké je,“ uvedl.
Nehodu podle Hanzlíka způsobila aktivace takzvaného systému „kick down“, kdy řidič omylem prudce sešlápl pedál plynu. A myslel si, že se mu plynový pedál zasekl.
Druhým důvodem nehody mohla být - jak napsal znalec policistům - nevhodná obuv. Karel B. řídil v pantoflích. I když od zaměstnavatele dostal k řízení sportovní boty.
Muž také tvrdil, že nebyl na autobus zaškolen. Podle zjištění policistů ale společnost Arriva řidiče po přijetí s autobusy detailně seznamuje. Projdou si každý i zkušební jízdou. Karel B. podepsal, že toto vstupní školení také absolvoval.
Po pěti měsících od tragické nehody poslal muž poškozené rodině, které zabil sedmiletého chlapce, omluvný dopis. Píše v něm, že za čtyřicet let jako řidič najezdil přes milion kilometrů a nikomu neublížil. Věřil, že za nehodou může být porucha autobusu, ale teď už ví, že selhal jen on. Rodině nabídl i finanční odškodnění.
Advokát Lamka, který poškozené zastupuje, uvedl, že omluva pozůstalým měla přijít už bezprostředně po nehodě.
Karel B. uvedl, že kvůli policejnímu vyšetřování se k případu nemůže vyjadřovat.
Jeho advokát Emanuel Mašín pouze potvrdil, že poškozené rodině poslali zmíněný omluvný dopis. Ani on nechtěl případ svého klienta více komentovat.