Článek
Své další byznysové plány Galovič popsal v rozhovoru pro magazín Špičky byznysu TV Seznam. „Připravujeme novou modelovou řadu elektrokol – městských, horských a silničních. A také novou generaci závodních silniček, cyklokrosů,“ tvrdí Galovič.
„Máme plán, jak udržet a rozvíjet dosavadní modelovou řadu kol. A přibereme segment elektrokol, který momentálně prudce roste,“ popisuje slovenský podnikatel. Soustředit se chce hlavně na český a slovenský trh. Nové favority by podle něj měly být „velmi cenově dostupné,“ měly by se pohybovat ve střední cenové hladině. Tedy – jak podnikatel vysvětluje – kolem 50 tisíc korun.
„Nová elektrokola se nyní prototypují, designují se poslední prvky. Když vše půjde dobře, měla by být od března na trhu,“ slibuje Galovič. Na začátku prý chce vrhnout na trh kolem dvou tisíc kol, postupně se chce dostat na prodej 10 až 15 tisíc favoritů ročně. Obrat už pro příští rok plánuje v desítkách milionů korun, později ve stamilionech. Kde se budou kola vyrábět, zatím nerozhodl.
Plány vypadají ambiciozně, stín na ně ale vrhá dosavadní zkušenost Richarda Galoviče s cyklistickou produkcí.
První pokus nevyšel
Galovič vlastní známku Favorit od roku 2011. Za osm let se mu ale nepodařilo najít perspektivní byznysový model resuscitace kdysi slavné značky.
Galovič se nejprve rozhodl vyjít na trh s městskými favority pro hipstery: nabídl jednoduchá stylově čistá retro kola s karbonovým rámem a originálními technickými vychytávkami, jakými byl převodový řemen místo tradičního řetězu nebo svítilna, zabudovaná v řídítkách.
Zprvu sliboval cenově dostupná kola pro širokou veřejnost, nakonec ale nabídl bicykly v individuálních konfiguracích pro skutečně náročného zákazníka. Cena začínala na 54 tisících korun, ale při individuálních objednávkách šplhala přes 100 tisíc.
Hledání zákazníka
Cena překvapila i některé Galovičovy spolupracovníky. „Když jsem ta kola navrhoval, měli jsme představu, že se budeme pohybovat v segmentu kol do 30 tisíc korun. To znamenalo velice jednoduché výrobní postupy. Pak mě zarazily přehnané ceny těch kol," říká designer Petr Novague, který se podílel na vývoji nového Favoritu (Galovič dnes jeho práci na Favoritu zpochybňuje, designér ho žaluje za nevyplacené honoráře, spor řeší soud.)
„Myslím, že pan Galovič určil cenu tak, aby dávala smysl jemu. Byl ale asi jediný, komu smysl dávala. Zákazníci nebyli ochotni jeho kola kupovat,“ říká novinář Petr Bureš, vydavatel webu mtbs.cz a dalších on-line magazínů pro cyklisty.
Richard Galovič tvrdí, že v letech 2015 a 2016 prodal „stovky“ kol. Pak šly podle něj prodeje dolů, protože firma chystala zahraniční expanzi s investorem Michalem Mičkou, který ale ze spolupráce brzy vycouval a tím celý projekt zkomplikoval. (Mička nechce své krátké angažmá ve Favoritu komentovat.)
Čísla o prodejích není možné ověřit, Galovičovy firmy navázané na projekt Favorit nezveřejňují údaje o svém hospodaření. Lidé, kteří se na projektu podíleli, se shodují, že celkový prodej od roku 2015 se mohl pohybovat nejvýš kolem 150 kol. Příliš málo na to, aby projekt dával ekonomický smysl.
Sporná poptávka
Dalším Galovičovým problémem byl odhad trhu. Poptávku po drahých městských kolech přecenil. „Šanci měl, ale čistě teoretickou. V době, kdy začínal, jeho cílová skupina téměř neexistovala. Postavit takto byznysplán bylo odvážné, ne-li nereálné,“ říká Petr Bureš.
„Češi jsou národ závodníků, chtějí sportovní kola, i když pak na nich jezdí na cyklostezkách. Závodní drahá kola a městská drahá kola, to je velký rozdíl,“ dodává expert.
Richard Galovič začal svá kola prodávat v roce 2015, po téměř čtyřech letech drahého vývoje. „Při vstupu na trh nebyly favority úplně dotažené technicky, měly mouchy, na kterých se mělo pracovat,“ míní pod podmínkou anonymity jeden z bývalých Galovičových spolupracovníků. Jméno nechce veřejně uvádět, protože se prý nechce míchat do sporů kolem projektu.
Po slabé odezvě zákazníků Galovič po několika měsících přišel s nabídkou silničních sportovních kol. Pořídil si dokonce závodní tým Favorit Racing, který zaznamenal i několik sportovních úspěchů. Pavla Havlíková se s favoritem stala dokonce mistryní České republiky.
Ani to ale nepomohlo k tomu, aby se o Galovičova kola strhl zájem.
Nekvalifikovaní zaměstnanci
Galovič rozjel výrobu favoritů nejprve v Jeseníku, kde firma pro výrobu najala nekvalifikované dělníky z Úřadu práce. Na mzdy sice dostal dotaci, nováčci se ale učili základní operace a trvalo měsíce, než se v provozu zaběhli.
„Jen naivka nebo snílek si může myslet, že dokáže rozjet výrobu sofistikovaných karbonových rámů se skupinou nově najatých nezaměstnaných dělníků všemožných profesí, dodaných pracovním úřadem,“ komentoval tento postup Petr Bureš na svém webu mtbs.cz.
Po roce Galovič přenesl výrobu do Rokycan, kde se mu povedlo získat bývalé zaměstnance původní továrny na kola Favorit. Otevřel pro svá kola luxusní butiky v Praze a v Bratislavě, obrážel veletrhy s ambiciozními expozicemi, jezdil nabízet kola do USA.
Po rozchodu s investorem Mičkou ale nakonec projekt vzdal. Prodal své společnosti Favorit Czechoslovakia, Favorit Bicycles i Favorit Manufacture formálně americké firmě Respect Capital, za níž stojí Čech Pavel Sedlák, muž který figuruje ve víc než stovce dalších společností. Firmy spjaté s Favoritem dostaly nová jména RC Orange, RC Red a RC Green a Sedlák na jaře výrobu ukončil s dluhy.
Obchodní známku Favorit dnes Richard Galovič drží prostřednictvím firmy Favorit 1951. Pod jakou hlavičkou chce nová kola vyrábět, neupřesnil. Stejně není jasné, jaké jsou jeho kapitálové zdroje pro nový projekt. Sám Galovič pouze ujišťuje, že vývoj a příprava výroby jsou tentokrát spojeny s relativně nízkými náklady.