Hlavní obsah

Pozor, jede řezník! Němci chtějí do Česka přinést řeznické maringotky

Foto: Globus

Řeznické obchody v Německu zásobuje Globus z vlastní výroby. Stejné to bude v Česku.

Řeznický obchod ve městě nebo mobilní prodejna s masem a uzeninami vlastní výroby. Nový koncept, známý z Německa, chce řetězec Globus vyzkoušet i v Česku.

Článek

Německá síť, která v roce 1996 do Česka přišla s vůbec prvním hypermarketem, chce v tuzemsku expandovat také s malými prodejnami. Kromě obchodů Fresh, pro které právě hledá další vhodné lokality, plánuje do roka otevřít samostatné řeznictví.

V rozhovoru pro SZ Byznys to řekl Matthias Bruch, spolumajitel a ředitel Globusu, ze šesté generace rodinné firmy ze Sárska.

V nejbližších dvanácti měsících bychom něco podobného chtěli otestovat také v Česku.
Matthias Bruch, šéf německého Globusu

„V Německu také provozujeme i malá řeznictví přímo ve městě nebo prodáváme naše řeznické výrobky z nákladního auta. Řeznické zboží tam vozíme z vlastní výroby v našich hypermarketech. V nejbližších dvanácti měsících bychom něco podobného chtěli otestovat také v Česku,“ nastínil plány.

+1

Řetězec v Česku deset let neotevřel nový hypermarket. Naposledy přestřihl pásku v Havířově v roce 2011. Na velké koncepty však nezanevřel a v blízkých letech by měly vyrůst v Kladně, Praze – Štěrboholích a Mladé Boleslavi. Další hypermarket by mohl stát na pražském Chodově. „Jednou z dalších lokalit je Chodov. Jsme optimističtí v tom, že bychom tady v brzké budoucnosti mohli otevřít nový hypermarket,“ uvedl.

V současnosti má síť v tuzemsku patnáct hypermarketů. Otevření tří nových předpokládá do roku 2023. Jejich výstavba se zdržela kvůli průtahům při získávání povolení pro výstavbu a hledání vhodných lokalit.

„Bojujeme s tím i v Německu a v Rusku. Administrativní a schvalovací postupy jsou podobné. Samozřejmě pro velké objekty jako jsou hypermarkety, je to těžké,“ řekl.

Alternativou výstavby na zelené louce je přebírání zavedených obchodů. To se podařilo v Německu, kde obchodník získá 16 až 20 prodejen značky Real. Tento obchodník s velkoformátovými prodejnami s těžištěm v nepotravinářském zboží měl v časech své slávy až 300 prodejen o velikosti 5 až 15 tisíc metrů čtverečních. Některé teď převzala také síť Kaufland a Edeka.

E-shop bude do dvou let. Možná

Globus expanduje pomaleji než konkurence také proto, že je výrazně menší a vlastní finanční prostředky přednostně věnoval tématům jako je e-commerce a koncept Globus Fresh. Jeden ze dvou těchto obchodů v Praze na Pankráci nicméně loni kvůli covidu zavřel, protože provoz je drahý a kvůli restrikcím nemohl nabízet všechny služby. Přežila jen prodejna v Pardubicích.

V době pandemie sílí i úvahy o spuštění plnohodnotného e-shopu s rozvážkou domů. Tuto službu nabízí zatím jen v Moskvě ve spolupráci se značkou Sbermarket (ze skupiny Sberbank), která si sama zboží vychystá a doručí domů zákazníkovi. Spolupracuje také se službou Yandex, ruskou analogií Seznamu nebo Googlu, která provozuje taxislužbu.

Zabýváme se tím, že bychom nabídli i rozvážku domů.
Hans Bruch, šéf německého Globusu

V úvahách o spuštění e-shopu s rozvážkou naráží Globus na to, že je služba drahá a v Česku už je silná konkurence v čele s firmami jako je Rohlík.cz, Košík.cz a sítí Tesco. Online řetězec Tomáše Čupra navíc expandoval do německého Mnichova, kde konkuruje místním obchodníkům.

„V Česku a v Německu máme jen výdejní místa, ale vážně se zabýváme tím, že bychom nabídli i rozvážku domů, protože očekáváme, že z pohledu zákazníků tato služba bude nabývat na významu,“ řekl Němec, který vede rodinnou firmu s dvousetletou tradicí od loňského léta.

„V dohledné době oznámíme, jak bychom chtěli postupovat. Otázkou zůstává, zda bychom to rozváželi sami nebo si najali některého partnera. Nemohu oznámit datum, ale v nejbližších dvou letech by se to mohlo stát,“ dodal k plánům ohledně e-shopu. V tandemu s internetovým specialistou na prodej potraviny Košík.cz už své privátní značky zákazníkům domů nabízí řetězec Kaufland.

Celý rozhovor o podnikání Globusu přineseme o víkendu.

Doporučované