Hlavní obsah

Revoluce za 128 miliard: Dráhy koupí vlaky, některé zvládnou i 230 km/h

Ivan Bednárik Českým drahám šéfuje od prosince. Firmu chce zásadně změnit.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Sjednocený vozový park, 128 miliard korun do vlaků a nové obrovské haly na opravy. To je strategie nového šéfa Českých drah Ivana Bednárika.

Článek

Koronavirová pandemie a její dopady sebraly Českým drahám v loňském roce minimálně pět miliard korun. Firma tak nastolila velké šetření – jedné oblasti se ale nedotkne. Nákupu nových vlaků. Na koleje se tak postupně dostanou nové, moderní soupravy.

Unifikace – nižší náklady na opravy

„Tyto investice, které já považuji za protržbové a prozákaznické, jsou nevyhnutelné a musíme si na ně půjčit. Jde o budoucnost firmy,“ říká Ivan Bednárik v rozhovoru pro Seznam Zprávy s tím, že jeho hlavním cílem je unifikace vozového parku.

„To je jedna ze základních věcí, abyste alespoň trochu snížili náklady na údržbu,“ říká. Firma teď začala nakupovat ve velkém. Na konci loňského roku ČD například uzavřely rámcovou smlouvu se skupinou Škoda Transportation na dodávku desítek elektrických jednotek EMU 240 a rovnou závazně objednaly 27 kusů. „Ty smlouvy už jsou uzavřené a první dodávky budou nabíhat v horizontu dvou až tří let. Je tam i opce na další odběr – není to tedy tak, že jsme koupili jen 27 vláčků. Tato rámcová smlouva nám umožňuje odebrat jich až 60. Hodnota celkového kontraktu na až 60 vlaků je necelých 10 miliard korun,“ dodává Bednárik.

Pro regionální tratě pak České dráhy počítají také s dieselovými vlaky. „Na konci února jsme podepsali rámcovou smlouvu na až 160 kusů. Prvních 33 závazně odebereme do 25 měsíců od podpisu,“ dodává Bednárik. Vlaky jsou od polského výrobce PESA Bydgoszcz SA. Za prvních 33 kusů ČD zaplatí téměř tři miliardy korun.

„Pro dálkovou dopravu jsme objednali 50 kusů nejmodernějších vozů typu railjet, které letos nasadíme do provozu. Prakticky před podpisem je další kontrakt na 182 vozů s rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. To by mělo být hotové už opravdu brzy a tyto vlaky tu pak budou v horizontu 3 až 6 let,“ dodává Bednárik.

128 miliard do vozidel

Celkově pak desetiletá strategie firmy počítá s investicemi do vlaků, jejich údržby a například vybavení ETCS ve výši zhruba 128,5 miliardy korun.

„Ta investice je rozložena v čase. Vypadá to jako brutální číslo, ale není to 128 miliard korun utracených v deseti letech,“ vysvětluje Bednárik s tím, že například jen do oblasti údržby by letos mělo jít hned 6 miliard korun. Firma se chce také více zaměřit na opravy vlaků.

„Ve skupině ČD máme pět tisíc opravářů po celé republice. Teď stavíme nové moderní haly, abychom dokázali opravovat nové moderní jednotky,“ říká Bednárik. První halu za více než 250 milionů korun už společnost otevřela v Maloměřicích u Brna, v tuto chvíli probíhá výstavba nové haly v Plzni a chystá se stavba první typizované haly v Chebu.

„Vlaky budou jezdit i za 50 let a stále budou potřebovat údržbu a opravy. Pro mě není rozhodující, jestli budeme opravovat vlaky modré, nebo zelené,“ pokračuje Bednárik s tím, že liberalizace železnice, která na koleje zavedla princip podobný STK na silnicích, přikazuje Českým drahám opravovat vlaky kohokoliv, pokud na to mají volnou kapacitu. „A proč ne. Je to byznys, můžeme na tom vydělávat,“ dodává.

Další dluhopisy nebudou

České dráhy v roce 2019 hospodařily se ziskem 1,3 miliardy korun, za loňský rok se bude ale ztráta kvůli výpadkům způsobeným koronavirem počítat v miliardách.

V roce 2023 navíc musí firma splatit dluhopisy vydané v roce 2016. Na nové vlaky si tak dopravce půjčí u bank. „Nepředpokládám, že bychom si dnes půjčovali další dluhopisy, abychom přefinancovali tamty. Využijeme úvěrové linky od bank, mimochodem za mimořádně dobrých podmínek. Velmi zjednodušeně – dnes máme zadluženost takovou, že můžeme načerpat ještě cizí zdroje, abychom zůstali zdravou společností,“ dodává Bednárik.

Doporučované