Článek
Koalice Pirátů a Starostů navrhuje vznik nového typu střední školy, která by umožnila individuální mix profesního a obecného vzdělání. Děti by měla lépe připravit na budoucí volbu povolání.
Nyní si totiž děti své další směřování musí rozhodnout velice brzy, už při odchodu ze základní školy.
„Pro mnoho dětí není jednoduché učinit fatální volbu v 15 letech života. Máme nastavený rigidní systém cesty vzdělávacím systémem bez možnosti korekce či druhé volby. Jakmile z něj někdo vypadne, vrací se hned na začátek,“ vysvětluje senátor a někdejší rektor brněnské Masarykovy univerzity Mikuláš Bek (STAN).
Podobný problém podle něj je i ve vysokém školství, z něhož kvůli výběru špatného oboru také spousta studentů vypadne.
Chce proto nastavit debatu o dobudování profesního vysokého školství, které by nenabízelo jen vzdělání akademického typu, jak je tomu u drtivé většiny českých univerzit. „V 90. letech se to nepodařilo,“ dodává.
Ideálem by měla být takzvaná polytechnika, což je obdoba německé Fachhochschule, která propojuje vzdělávací systém se zaměstnavateli a praxí. „Umožnilo by to integrovat i část vyšších odborných škol, které v našem systému existují trochu bezprizorně. Pokud se modely ukážou jako životaschopné, rádi bychom je rozšiřovali,“ popisuje Bek.
Aby děti škola bavila
Na dovednosti by měly být zaměřené i rámcové vzdělávací programy na základních školách, kde děti zatím získávají převážně encyklopedické znalosti, ale podle pirátského odborníka na školství, poslance Lukáše Bartoně, nejsou připraveny na život v 21. století.
„Podle výzkumů chodí do školy ráda jen jedna třetina žáků. To bychom chtěli změnit. Aby děti chodily do školy rády, protože se budou těšit, co je v dalších hodinách čeká,“ uvedl Bartoň.
Podle něj by se měla výuka zatraktivnit formou pokusů, interaktivních programů, zážitkové pedagogiky nebo třeba gamifikace (učení formou hry) určité části výuky. „Třeba fyzika a chemie mají potenciál k tomu, aby se staly předměty, které budou mezi dětmi velice oblíbené.“
Koalice představila i svoje řešení akutních problémů, které s sebou přinesla pandemie koronaviru. Školy byly dlouhé měsíce uzavřené a děti byly odkázány na distanční výuku, kterou se dětem i školám dařilo zvládat v různé kvalitě.
„Rádi bychom, aby letošní školní rok začal jinak,“ říká poslanec a bývalý učitel Petr Gazdík (STAN). V následujících dnech chce obeslat děkany pedagogických fakult, hejtmany a další organizace, včetně třeba Skauta, aby poslali své studenty na pomoc do škol.
„Většina dětí je schopná učivo zvládnout, ale potřebuje pomoct a ujistit, že to dělá správně,“ popisuje Gazdík, podle nějž by taková pomoc mohla fungovat třeba i v rámci škol, kdy pomohou starší děti mladším.