Článek
Týden módy v Paříži odstartoval minulé pondělí a končí ve středu. Tedy o něco později než minulé ročníky. To se ale ve francouzské metropoli obyčejně konaly i přehlídky plné celebrit, novinářů a diváků. Samotnému městu přiléval Fashion Week do rozpočtu za ekonomické aktivity kolem čtyř akcí ročně až 1,2 miliardy eur, což je v přepočtu asi 31,5 miliardy korun. Letos to ale bude výrazně méně.
Pokračující trend. Módním značkám se online líbí
Čtyři hlavní města módních přehlídek, Paříž, Milán, Londýn a New York, totiž budou jen za kolekci na podzim a zimu kvůli pandemii a výhradně online přehlídkám tratit přes 600 milionů dolarů, tedy 13,2 miliardy korun, dodává agentura Bloomberg.
Většině z luxusních módních domů ale změna zřejmě tolik nevadí, ba spíše naopak, a vesměs i sledují trend. Už loni na podzim se totiž pro živé přehlídky v Paříži rozhodla jen polovina z 84 značek. A právě i letošní ročník ukazuje, že bez nutnosti živých mol v předem určených prostorách města jsou značky kreativnější.
Přehlídka na letišti, dostihové dráze i ve zlatě
Třeba Balmain pojal přehlídku futuristicky. S podzimní a zimní kolekcí prý míří až na Měsíc a k tomu netradičně využil i hangár letiště Charlese de Gaulla. Vyprázdněné prostory jinak vytíženého areálu vyplnil i Longchamp, který v pařížské jezdecké hale zase vzdává hold dostihům. A prázdné hotely neváhal využít Lanvin. Ten prý oslavuje párty minulosti i budoucnosti. Ve studiu zůstal jako jeden z mála Schiaparelli proslulý přidáním zipu k večerní róbě. Teď ale jako světoví investoři víc sází na zlato. Úspěch si zajistit umí – i s jedinou pobočkou má roční tržby přes osm milionů dolarů.
Vzdor proti pandemii, ale i strach
Slavný Hermés zase vsadil na protest proti pandemii a restrikcím. Přehlídku udělal rovnou ze tří kontinentů a měst – Paříže, New Yorku a Šanghaje, poklesu loňských tržeb o 6,1 procenta na 7,6 miliardy dolarů navzdory.
To Christian Dior vnímá koronakrizi vážněji. Jeho vlastníkovi Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) loni také klesly tržby, dokonce o 17 procent na 54,5 miliardy dolarů, a tak i svou přehlídku z Versailles nazval v překladu Znepokojivou krásou. I přes pokles obratu za loňský rok se však módní gigant LVMH s hodnotou 319,4 miliardy dolarů stal nejcennější značkou v Evropě.
A online se na festivalu Paris Fashion Week představil i Chanel. Ten svůj obrat i obyčejně pečlivě tají, a tak stále žije z předloňských tržeb, tedy 12,3 miliardy dolarů, které oproti roku 2018 tehdy vzrostly o 13 procent. Loni už prý ale o čtvrtinu snížil výdaje právě na reklamu, a tak i pro své video zvolil jednoduše ulice samotné Paříže.
Koneckonců i loňská předpověď analytiků k prodejům v módním sektoru nebyla zrovna optimistická: propad o 35 procent na 310 miliard dolarů.