Hlavní obsah

Revoluce kvůli koronaviru. Na Oscara dosáhne i film, který nebyl v kině

Foto: Profimedia.cz

Jak bude vypadat filmový průmysl po krizi?

V postkoronavirovém světě se změní mnohé. Například i podoba udílení nejprestižnějších ocenění v kulturních oblastech. A to nejen samotné ceremonie, američtí Oscaři mění i pravidla hry. A majitelům kinosálů se to nezamlouvá.

Článek

Film, který se chtěl ucházet o filmové ceny Americké akademie, musel být uveden v losangelském kině, alespoň týden. To minimálně pro letošní rok nebude podmínkou k získání zlaté sošky. Pro autory snímků bude stačit, aby je „promítli“ na nějaké streamovací platformě.

„Akademie věří, že důležitější než vidět film v kině, je zažít jeho kouzlo,“ prohlásili ve vysvětlení prezident americké Akademie David Rubin a její výkonná šéfka Dawn Hudsonová.

Již v minulých několika letech soutěžily snímky, které vzešly z produkce streamovacích platforem. A také vyhrávaly. Netflixová Manželská historie režiséra Noaha Baumbacha z minulého roku měla šest nominací a ve výhru ji proměnila herečka Laura Dernová za vedlejší roli. Rok předtím stejná platforma vyslala do boje černobílý snímek Roma režiséra Alfonsa Cuaróna a odnesla si tři zlaté sošky. Všechny filmy, přestože streamované, musely být alespoň sedm dní v kině.

Co vlastně znamená, že filmová prezentace bude možná na platformách typu Netflix nebo HBO GO bez nutnosti kinosálů?

Částečně logický krok, vzhledem k tomu, že jsou kina po celém světě kvůli pandemii koronaviru zavřená. Prakticky se ale bude muset změnit kategorie zvuku, respektive několik odlišných kategorií se spojí v jednu. Nuance, které lze rozlišit v kvalitně ozvučeném kinosále, se do obývacích pokojů nedostanou.

Otázkou ale také zůstává, kolik původně plánovaných premiér se vlastně v roce 2020 uskuteční. Uvedení mezi diváky už odložil dlouho očekávaný nový film o Jamesi Bondovi No Time to Die (Není čas zemřít). Mnoho filmařů má také problém svoje snímky dopracovat, kvůli těžkostem spojeným s karanténními opatřeními.

Do boje se ale pustila i samotná kina. Rozhodnutí mnoha režisérů a producentů pustit filmy do světa skrze online platformy často ohrožuje existenci sálů po celém světě. Síť Odeon se už například rozhodla bojkotovat animovaný film Trollové: Světové turné. Ten totiž autoři vpustili do online světa, přestože byla premiéra naplánovaná do kin. Je tedy pravděpodobné, že ačkoliv se kina opět otevřou, návštěvnost filmu, který už je dostupný jinde, znatelně klesne.

Filmový svět se nyní obává, že by se tento bojkot mohl dotknout i premiér očekávané nové Bondovky nebo devátého dílu akčního filmu Rychle a zběsile.

Pro mnohé filmaře je ale výběr mezi plánovanou premiérou a vyčkání na kinosál „Sophiina volba“. Fanoušci netrpělivě čekají například na muzikál podle slavné broadwayské show Lin-Manuela Mirandy Život v Heights nebo na film The French Dispatch kultovního režiséra Wese Andersona. Není tak jisté, zda se filmaři rozhodnou svoje diváky déle nenapínat, nebo si počkají na „klasickou“ premiéru se vším všudy.

„Kulturní koma“ pak dopadá i na podobu ceremonií. Nejde pouze o „show“ pro diváky, ocenění jsou spojená s finanční odměnou i nenahraditelnou pomocí s propagací (nejen) filmu. Například německá filmová akademie rozdala 3 miliony eur (přibližně 81 milionů kroun) nominovaným i oceněným. Udílení cen Zlatá Lola se konalo, pouze bez diváků.

Související témata:

Doporučované