Článek
Když letos 12. března vláda poprvé vyhlásila nouzový stav, projevilo se to mimo jiné i na fungování pražské MHD. Cestujících v metru, v tramvajích a v autobusech ze dne na den prudce ubylo a vedení pražského dopravního podniku se rozhodlo stáhnout z provozu i revizory. Několik týdnů měli náhradní práci. Vrátili se až na konci dubna, přičemž ale zhruba první dva týdny fungovali pouze jako preventisté. Kontrolovali cestující, ale neudělovali jim pokuty.
Podzimní nouzový stav je v tomto směru úplně jiný. Ačkoliv epidemie nabrala ještě daleko větších rozměrů a sociální kontakty jsou tudíž ještě rizikovější, revizoři v provozu zůstávají. Dopravní podnik je tentokrát stahovat nehodlá.
A to prý proto, že cestujících je nyní daleko více a během roku také výrazně vzrostl podíl černých pasažérů. Podnik toto tvrzení odvozuje od počtu udělených pokut.
Méně lidí, černých jízd neubylo
„MHD v současnosti využívá 2 až 2,5 násobek více cestujících než během jarního lockdownu, od září jezdíme téměř stejné výkony, pouze o zhruba 8 procent méně, než je plný stav. A protože MHD není zdarma, ponecháváme v provozu i přepravní kontrolu,“ uvedl na dotaz redakce Seznam Zpráv mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Mnoho lidí prý během jarních týdnů nabylo dojmu, že MHD je bezplatná a podle toho se začali chovat. Za letošní květen revizoři udělili téměř o pětinu pokut více než tou samou dobou v roce 2019. Přitom v MHD ubylo zhruba 50 % cestujících a v Praze nebyli téměř žádní zahraniční turisté.
„Za celý letošní rok jsme udělili zhruba stejný počet pokut jako loni,“ uvedl Šabík. Například v září bylo za sníženého dopravního výkonu uděleno jen o 500 pokut méně než loni, což je pokles jen o 2,5 %.
Dopravní podnik čeká letos výpadek v tržbách z jízdného minimálně 1,2 miliardy korun, hlavně kvůli dramatickému úbytku turistů, a myslí si, že by mu opětovný odchod revizorů přivodil další citelné ztráty. „I když chápeme, že by si to (stažení revizorů) neplatiči velmi přáli,“ poznamenal mluvčí Šabík. Stažení revizorů přirovnává k situaci, kdyby z ulic zmizela státní či městská policie.
Radní: Nemohu do toho mluvit
Avšak i samotní pražští revizoři podle informací redakce Seznam Zpráv už skrze odborovou organizaci upozornili vedení, že setrváním v prostředcích v MHD výrazně zvyšují sociální kontakty. A to za situace, kdy vláda tlačí na jejich minimalizaci. Do čtyř z celkem sedmi dvacetičlenných skupin revizorů už podle neoficiálních informací koronavirus pronikl.
Městská firma nicméně uvádí, že dělá maximum, aby členové přepravní kontroly byli před rizikem nákazy ochráněni.
„Revizoři nosí roušky, jsou vybaveni také respirátory, pravidelně si myjí a dezinfikují ruce, jsou vybaveni osobními baleními dezinfekce, mají k dispozici ochranné rukavice a mají doporučení je nosit,“ sumarizuje mluvčí Daniel Šabík.
Postup firmy v této věci v zásadě schvaluje pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr. Zároveň ale dodává, že je to v kompetenci managementu firmy.
„Veřejná doprava není zadarmo a od kolegů z dopravního podniku víme, že toho lidé zkrátka zneužívali a jezdili načerno. Zároveň zcela respektuji, že rozhodování o náplni práce lidí zaměstnaných jako přepravní kontrola je v kompetenci dopravního podniku, nikoliv magistrátu,“ poznamenal radní pro Seznam Zprávy.
„Byť je současná druhá vlna nemoci covid-19 z epidemiologického hlediska mnohem závažnější, dopad na MHD nemá tak závažný jako ta první, při které byl devadesátiprocentní propad cestujících,“ vidí i Scheinherr pádný důvod, proč mají revizoři v provozu zůstat a cestující kontrolovat jako v časech před epidemií.