Článek
Informace přinesla agentura Reuters s odvoláním na dva informované zdroje.
Volkswagen plánuje koupit podíl 50 procent v Anhui Jianghuai Automobile Group Holding, mateřské firmě výrobce elektrických aut JAC Motors, nejméně za 3,5 miliardy jüanů (12,1 miliardy Kč). Hodlá se také stát největším akcionářem výrobce baterií pro elektrická auta Guoxuan High-tech Co., Ltd.
Volkswagen se k dohodám odmítl vyjádřit. Stejně tak i čínské společnosti JAC a Guoxuan.
Dohody ukazují na to, jak velký zájem má Volkswagen na tom, aby si udržel pozici největšího zahraničního výrobce aut v Číně. Je tomu tak přesto, že vládní opatření na zastavení šíření nemoci způsobené koronavirem téměř zastavila prodej aut. Svoji pozici navíc v této době posilují konkurenční firmy jako Tesla, která se loni stala první zahraniční automobilkou, která v Číně plně vlastní svoji továrnu.
Na konci loňského roku, těsně před prvním prosincovým oznámením nového koronaviru, čínská vláda stanovila cíl, že do roku 2025 musí mít vozy na alternativní pohon, označované jako NEV, na celkovém prodeji aut v Číně podíl 25 procent. Do této skupiny spadají elektrické hybridní vozy, čistě elektrické vozy a vozy s vodíkovým pohonem. Loni se v Číně prodalo celkem 25 milionů aut.
Volkswagen se tak stane další zahraniční automobilkou, která od roku 2018, kdy vláda začala uvolňovat vlastnická pravidla, posílí své vlastnictví v Číně. Firma se zaměřila na státní Anhui Jianghuai, která za své hlavní aktivum považuje podíl 25,23 procenta v JAC, formálně známé jako Anhui Jianghuai Automobile Group, jejíž tržní kapitalizace činí 1,84 miliardy USD (45,4 miliardy Kč). Po dokončení transakce Volkswagen plánuje investovat do společného podniku s JAC, ve kterém bude mít poloviční podíl.
JAC minulý týden oznámil, že jeho mateřská firma plánuje přivést strategického investora. Nemělo by to však znamenat změnu kontroly.
Koupě podílu ve firmě Guoxuan bude pro Volkswagen první přímou investicí do čínského výrobce baterií. Volkswagen chce koupit podíl 27 procent, mimo jiné od současného hlavního akcionáře, kterým je Zhuhai Guoxuan Trade, a zakladatele společnosti Li Čena. Tržní kapitalizace společnosti je 4,3 miliardy USD, takže hodnota podílu 27 procent je podle toho 1,16 miliardy USD. Výše investice se však podle zdrojů může ještě změnit, protože firmy ještě nedokončily jednání.
Volkswagen v Číně provozuje společné podniky s automobilkami FAW Group a SAIC Motor. Jeho cílem je do roku 2025 prodat v Číně 1,5 milionu vozů s alternativním pohonem.