Článek
„Koronavir nás sejmul ze dne na den úplně na zem, je to strašné, nikdy jsem nic podobného nezažil,“ říká René Šefl, provozní restaurace Charles Bridge Restaurant, jejíž ponton s velmi řídce obsazenými stoly je vidět při pohledu z mostu za Staroměstskou mosteckou věží směrem ke Karlovým lázním.
Šefl, který se celý život pohybuje v gastronomii a provozoval například bary na Letišti Václava Havla, diskotéky či horské penziony, řídí podnik na jednom z nejlukrativnějších míst Prahy tři roky.
Začátky však nebyly lehké, ačkoliv by se to na první pohled mohlo zdát, že na takovém místě stačí jen otevřít dveře, turisté se začnou hrnout a peníze cinkat.
Ve skutečnosti to však tak jednoduché není. V místě panuje obrovská konkurence a restaurace se podle Šefla postupně naučily vařit výborně a mít i profesionální obsluhu, čímž se konkurenční boj mezi nimi ještě vyostřil. Podnik byl navíc v nevýhodě i kvůli tomu, že se v něm často střídali majitelé, a nedokázal si tak do té doby vybudovat pořádnou značku.
Nejhorší slabinou restaurace byl však její vchod, který je umístěn hned zkraje pasáže vedoucí k Novotného lávce, jež byla v době před úderem viru přeplněná stánky se suvenýry, a vstup do podniku tak šel lehce přehlédnout nebo si ho dokonce šlo splést s chodbou vedoucí k veřejným záchodkům.
Paradoxně právě tato slabina nakonec přispěla k tomu, že podnik stále žije a nezavřel jako některé v okolí. Šefla totiž od počátku jeho působení v restauraci naučila nespoléhat se automaticky na proud hladových cizinců, ale dělat vše možné, aby k sobě turisty přilákal jinak.
Jako první řešil právě vchod - do pasáže umístil poutače lákající na výhodné menu a chodbu osvětlil a upravil tak, že už vypadá mnohem lépe. Podnik se napojil na tuzemské i mezinárodní cestovky, hotely a další podniky, které do něj vodily či doporučovaly hosty. Pořádal neustále akce a slevy pro různé skupiny lidí. Zkusil all inclusive, napojil se na firmy rozvážející obědy a nabízel i vouchery přes slevové portály.
„Právě vouchery, kterým jsme v době karantény prodloužili platnost, nám pomáhají v tom, že i dnes sem chodí hosté a přitahují tím aspoň pár dalších turistů, kteří je vidí z Karlova mostu,“ říká Šefl, který nově nabízí i rozvážku jídla po okolí a láká na obří burger s přílohou za necelých 200 korun, aby konkuroval řetězcům s rychlým občerstvením.
René Šefl, provozní restaurace Charles Bridge Restaurant
Celá situace je však podle něj naprostou tragédií. „Neustále dřete, pak se to rozjede a máte prosperující podnik, a pak jste ze vteřiny na vteřinu nikde. Ze zlatého vajíčka máte nulu. Je to poprava za bílého dne. Tržby jsou zhruba na patnácti procentech toho, co před rokem, a ztráty jdou do milionů, protože platíte drahý nájem, personál a jídlo, které vyhazujete. Kdybychom si neudělali rezervu, tak už tu dávno nejsme,“ je přesvědčený Šefl.
Podle něj však bude situace ještě horší, protože přes léto alespoň chodili do restaurace ve větší míře Češi, kteří namísto v zahraničí trávili dovolenou v Praze, což po konci dovolených a se zhoršujícím se počasím ustane.
„Očekávám, že do dvou měsíců to popraví polovinu restaurací v centru Prahy, a pokud se nestane nic dalšího, tak oživení očekávám až v dubnu příštího roku. Do té doby se budeme snažit přežít a v nejhorším případě na několik měsíců zavřeme,“ je rozhodnut provozní.
Dovede si Šefl vůbec představit, že by se restaurace, kterou vede, nemusela už poté znovu rozjet? „Jsem velmi pracovitý člověk a máme tu tým skvělých a pracovitých lidí. Je to nádherné místo a nechci o něj přijít. Už jsme dvakrát začali od nuly, tak bychom to ještě jednou zkusili,“ dodává sveřepě.