Článek
Kateřina Kratochvílová vede a spoluvlastní skupinu ICOM transport. Rodinnou firmu, která se za necelých 30 let vypracovala mezi největší evropské hráče v dopravě. Provozuje 300 kamionů a 800 autobusů. Na náš rozhovor se scházíme v jednom z nich.
Je úplně nový a v nákupech nových autobusů chce firma pokračovat i v tomto roce. „Letos pořídíme sto nových autobusů,“ říká Kateřina Kratochvílová s tím, že část bude určena pro obnovu a část pro rozšíření stávajícího vozového parku. Jen na tento nákup si firma připravila 440 milionů korun. Nákup se týká autobusů značky Mercedes-Benz.
ICOM chce totiž letos v autobusové dopravě výrazně posílit a doufá v úspěch ve vypsaných výběrových řízeních na provozování hromadné dopravy v krajích. Na Teplicku a v Jihomoravském kraji se jí to teď už podařilo.
Respirátory? Budou je nosit měsíc
Teď momentálně Kateřina Kratochvílová čeká stejně jako cestující, jak dopadne plán zavést povinné respirátory při cestě v hromadné dopravě. Jak se na návrh dívá? „Já tomu moc nevěřím. Když si vezmu, kdo jezdí hromadnou dopravou, většinou jsou to lidé, kteří buď nemají řidičák, nebo se snaží šetřit. Pokud se podívám na cenu respirátorů, bojím se, že ho sice budou nosit, ale určitě ne v doporučené době. Nakonec ho budou nosit celý měsíc a bude to horší, než kdyby si pravidelně měnili roušky,“ dodává Kratochvílová.
Ve vánočním režimu
Autobusová doprava teď nezažívá nejšťastnější období. „My jezdíme v závazku, tedy plníme požadavky krajů. V dubnu a květnu došlo k velkému útlumu dopravy. Spoje byly omezeny na prázdninové jízdní řády a některé kraje dokonce zvolily variantu vánočních jízdních řádů. Pak pokračovaly prázdniny a teď se také nepřepravuje tolik lidí. Došlo k poklesu asi o 30 procent cestujících,“ dodává Kratochvílová s tím, že jen na autobusové dopravě tak firma proti roku 2019 hlásí pokles najetých kilometrů o tři miliony.
Stovka nových řidičů v době pandemie
ICOM ale věří v obrat – i proto stále nabírá nové řidiče. Od dubna loňského roku dodnes jich už firma přijala stovku. Na trhu totiž dlouhodobě chybí. „Ta situace se stále horší. Řidiči na trhu nejsou a navíc u všech dopravců platí, že zhruba 20 procent řidičů autobusů je dnes v důchodovém věku,“ říká Kratochvílová s tím, že tak firma vyřešila nejenom podstav v autobusové dopravě, ale právě i některé odchody do důchodu a náhrady v době karantén a dovolených.