Článek
Nově oznámené opatření ohledně povinnosti nošení roušek pomáhá nanotechnologiím v Česku. Jen za středu se totiž prodalo více roušek a respirátorů s nanovlákny než za celý duben i březen dohromady. Data pocházejí z obchodního portálu nanoSpace.cz, který sdružuje na své platformě většinu českých certifikovaných nanotechnologických výrobců těchto produktů.
„Během deseti hodin se z našich plných skladů staly poloprázdné sklady. Některé z nejžádanějších výrobků zákazníci dočasně vykoupili, ale od výrobců k nám už míří další dodávky, abychom je do konce týdne mohli opět naskladnit a obnovit plnou nabídku,“ uvádí v tiskové zprávě ředitelka obchodního portálu nanoSpace.cz Lucie Konečná.
Přesná čísla prodaných kusů nechtějí obchodníci zveřejnit, jak uvedl pro Seznam Zprávy Pavel Malúš, tajemník pro organizační agendu a komunikaci s médii Asociace nanotechnologického průmyslu ČR. Problémem pro portál podle něj je vytíženost a časté dožadování se lidí roušek zdarma. Podobně se nedávno na svém twitterovém účtu vyjádřila i Lucie Konečná.
Strach se vrací mezi lidi. Jak naložit s psychickým vydíráním od zákazníkům? V březnu a dubnu nám chodili do mailů fotky nemocných dětí, manželů, maminek s žádostí o respirátory, slevy, zboží zdarma.
— Lucie Konečná (@Endijka) September 7, 2020
Myslela jsem, že tuhle dobu máme za sebou. A pak přišel dnešek.
Pavel Malúš také odmítá nařčení některých lidí, že výrobci nanoroušek obchodují se strachem z nákazy. Podle jeho slov byla například společnost nanoSpace přibližně šest let ve ztrátách a až letos díky zlepšení prodejů může začít splácet své úvěry.
Firmy i školy jako zákazníci
Nanoroušky se často objednávají pro celé skupiny lidí, ve větších baleních vyjde totiž nanorouška levněji. „Nejprodávanější jsou zpravidla největší balení nanovlákenných roušek a respirátorů, kde vychází nejnižší cena za kus. Obracejí se na nás pracovní kolektivy nebo zástupci rodičů žáků jednotlivých tříd základních škol s nápadem společně nakoupit nanovlákenné roušky a respirátory ve větším ekonomickém balení,“ vysvětluje Lucie Konečná.
Jak ale říká, i jednotliví Češi začínají nakupovat roušky rozumněji než na jaře. „Svůj výběr zvažují mnohem racionálněji než dříve. Už v létě se díky tomu zvyšoval podíl prodeje nanovlákenných filtrů do běžných textilních roušek s kapsou. Na tento trend reagovali někteří nanotechnologičtí výrobci. Například společnost Triola začala šít textilní roušky s kapsou, do kterých přesně pasují výměnné nanovlákenné filtry její dceřiné společnosti Nano Medical. Produkt se stal okamžitě prodejním hitem,“ vysvětluje Lucie Konečná.
Bez výkyvů nedostatek nehrozí
Výroba roušek a respirátorů s nanovlákny musela relativně rychle expandovat, upozorňuje předseda Asociace nanotechnologického průmyslu Jiří Kůs. „Čeští nanotechnologičtí výrobci investovali v souhrnu stovky milionů korun do nových produkčních linek a zaměstnali nové pracovníky k jejich obsluze. Středeční skokové zvýšení poptávky způsobené vládním oznámením celoplošného znovuzavedení roušek ve vnitřních prostorách budov výrazně zredukovalo zásoby většiny skladů finálních prodejců těchto produktů,“ uvedl.
Dodává však, že výrobci tyto sklady do konce týdne zase naplní. „Pokud bude poptávka stabilní bez podobných výkyvů, mohou být zájemci o tyto účinné zdravotní pomůcky k ochraně respiračních cest před virovou nákazou plynule a spolehlivě zásobováni po celý podzim a zimu,“ slibuje Kůs.
„Nedostatkovým zbožím se ale mohou stát ručně šité nanovlákenné roušky. Pracovní síly, které tyto nanoroušky šijí, na rozdíl od automatizovaných linek není možné znásobit. Lidé, kteří mají mohutné nebo naopak velmi malé obličeje, budou ručně šité nanoroušky shánět o něco hůře. Nejčastěji se to bohužel bude týkat účinné respirační ochrany dětí se sníženou imunitou. Rodičům těchto dětí radím, aby se o pořízení nanovlákenných roušek zajímali s dostatečným předstihem,“ dodává Jiří Kůs.