Hlavní obsah

Rekord podruhé aneb Automobilky v Česku dohnaly ztrátu z počátku roku

Foto: Škoda Auto

Škoda podle analytiků zatím čelí problému s menšími výrobními kapacitami, než by potřebovala.

Příští rok bude pro české výrobce aut těžší. Dopadnou na ně trable Německa a Číny.

Článek

Letošní výroba osobních aut se zřejmě vyrovná loňské rekordní produkci 1,4 milionu vozů. Automobilkám se v závěru roku podařilo dohnat pomalejší tempo ze začátku roku. Tvrdí to výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Příští rok by mohl přijít pokles.

Od ledna do listopadu Škoda, TPCA a Hyundai dohromady vyrobily 1,338 milionu aut, což bylo o 0,6 procenta meziročně méně. V posledních třech měsících ale automobilky vykazovaly proti loňsku snížení jen o 0,3 procenta.

Počínající zpomalování ekonomiky v Německu a propad automobilového trhu v Číně se podle Michala Razima z PwC projevily zatím jen mírně poklesem budoucích objednávek.

„Například Škoda Auto díky svému produktovému mixu stále řeší opačný problém, tedy nedostatek výrobních kapacit vzhledem k vysoké poptávce po autech z Mladé Boleslavi. A to i když celkově prodeje vykázaly mírný pokles v řádu nižších jednotek procent. Zároveň Škoda začala prodávat hybridní modely, u kterých předpokládáme tržní úspěch, když jsou proti například japonským hybridům optimálně přizpůsobeny evropským podmínkám,“ řekl ČTK.

V příštím roce budou výrobci čelit hrozbě cel, ale i zpomalení čínského trhu. Novinkou v regulaci budou pokuty za nadlimitní emise, které se výrobci, včetně Škody a Hyundai, budou snažit eliminovat nástupem elektromobility.

„I v Česku lze očekávat vliv ochlazení globální ekonomiky, který se začne přelévat do tuzemského autoprůmyslu. Spotřebitelská nálada již několik kvartálů vykazuje pokles a lze očekávat, že se toto bude i nadále promítat do poklesu počtu prodaných aut,“ dodal Razim.

Elektrické automobily to budou mít ve střední Evropě těžší kvůli chybějící infrastruktuře. Jejímu budování by pomohla větší podpora státu u výstavby nabíječek a adekvátní posílení přenosové soustavy.

„V prezentaci zástupce německé asociace VDA zazněly prognózy poklesu světového trhu s automobily v roce 2020 o jedno procento oproti predikci výroby v letošním roce. Očekávám tedy, že pokud se tyto prognózy potvrdí a pokles na největších automobilových trzích v Číně a USA se zpomalí, také výroba v EU a konkrétně v Česku zůstane na stabilní úrovni,“ podotkl Petzl. Dodal ale, že do hry bude vstupovat řada proměnných, jako jsou náběh regulace omezující emise CO2 z dopravy v EU, brexit nebo geopolitické obchodní spory.

Doporučované