Hlavní obsah

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Foto: wikimedia

Pohled na Libeňský most z vrcholu budovy v pražských Holešovicích.

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun.

Článek

Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit průtok vody. Na jednání dopravního výboru to uvedli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a šéf Technické správy komunikací Jozef Sinčák.

Libeňský most je soumostí tvořené historickým mostem přes Vltavu a inundačním mostem na pravém břehu. Vedení města nechalo na podobu rekonstrukce zpracovat studii od společnosti Architekti a Inženýři Praha, kterou by měli v pondělí projednat radní a Scheinherr ji prezentoval na výboru. V případě jejího schválení TSK plánuje vypsat tendr, a to metodou, kdy se o zakázku hlásí projektant a stavebník dohromady. TSK již loni jednu veřejnou zakázku na opravu vypsala, tu však zrušila s tím, že se přihlásil jen jeden zájemce, který nesplnil podmínky.

Most přes řeku by měl podle studie zůstat zachován ve své stávající historicky cenné podobě. Inundační most na břehu, kterým je nyní veden z větší části na násypu zeminy, bude podle Scheinherra nově na pilířích. „Při rekonstrukci jsme se nezaměřili pouze na opravu historického mostu, ale též na protipovodňovou situaci v Praze,“ řekl a dodal, že se tím délka soumostí fakticky zdvojnásobí. Zároveň zůstane zachován historický oblouk na břehu.

Podle aktuálního návrhu bude most široký 21 metrů a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. V dřívějších plánech stavby nového mostu se počítalo se šířkou 26 metrů.

Scheinherr dále řekl, že se na Ministerstvu dopravy pokouší dojednat, aby mohla Praha žádat o finance na opravu v rámci nového evropského programu, který by měl být vypsán v druhé polovině příštího roku. Hodilo by se to podle něj i proto, že do roku 2026 má město a TSK naplánované rekonstrukce mostů za pět miliard korun.

Libeňský most z roku 1928 nebyl od svého postavení kompletně opravován, podle dřívějších vyjádření je v havarijním stavu. Předloni byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Nyní se podle Sinčáka při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatižitelnost jako v době stavby. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale po volbách rozhodlo o opravě.

Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Nová lávka bude hotova letos v říjnu. Praha aktuálně řeší také opravu Hlávkova mostu. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha letos opravuje spodní části Barrandovského mostu.

Libeňský most

Libeňský most je most přes řeku Vltavu v Praze spojující od roku 1928 levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze patnáctým mostem, nachází se v ohbí řeky Vltavy a je po něm vedena dvoukolejná tramvajová trať. Samotný most tvoří celkem šest celků, proto je někdy označován jako tzv. Libeňské soumostí. Most je postaven ve stylu označovaném jako avantgardní funkcionalismus či kubismus. Český architekt Vít Máslo pro časopis Reflex v květnu 2018 uvedl názor, že jde o jediný kubistický most na světě.

V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět, případně zbourat a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti proti přestavbě vyústil v žádost o prohlášení tohoto díla architektů Pavla Janáka a Františka Mencla za kulturní památku.

Doporučované