Článek
Nejprve by měla přijít na řadu oprava podloubí a pak opravy okrajových ulic V Kopečku, Rokitanského a náměstí Jana Pavla II. Každá z etap by měla trvat tři až čtyři měsíce. ČTK to dnes řekla mluvčí radnice Kateřina Šmídová.
Velké náměstí nyní slouží jako parkoviště, což by město chtělo změnit. Chce náměstí vrátit funkci přirozeného společenského centra. Celkovou přestavbu náměstí za odhadovaných čtvrt miliardy korun magistrát chystá od roku 2007. Kvůli námitkám části obyvatel, kterým vadí hlavně zamýšlená redukce parkovacích míst na náměstí, ale stavba dosud nezačala. Pro celkovou opravu náměstí radnice zatím nezískala územní rozhodnutí.
Pro dělání oprav po etapách má radnice hotovou revizi a doplnění studie rekonstrukce Velkého náměstí. „Investiční úsek dostal od rady města za úkol připravovat opravy míst, která k náměstí přiléhají. Chceme co nejdříve začít s opravami podloubí, kde by měla být provedena výměna dlažby a oprava kamenných prvků,“ uvedl primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
Město také uvažuje o stavbě podzemních parkovacích garáží pod Velkým náměstím. V polovině října kvůli tomu udělá specializovaná firma tři průzkumné vrty. Dva z nich na Velkém náměstí budou hluboké 25 metrů, třetí v Komenského ulici osm metrů. Jejich umístění určili zpracovatelé studie podzemního parkoviště spolu s archeology Muzea východních Čech. Výsledky sond určí další postup výstavby podzemního parkoviště.
Předchozí průzkumy zkoumaly podloží do hloubky zhruba osmi metrů pod povrchem náměstí. „Geologové se tak dostanou dokonce několik metrů pod plánovaný spojovací tunel z Komenského ulice a spodní podlaží zamýšleného parkovacího domu,“ uvedl Hrabálek. Sondy současně napomohou archeologům ověřit předpokládanou hloubku archeologické vrstvy, která se nyní pohybuje přibližně do 1,8 metru.
Pro většinu politických subjektů v Hradci je rekonstrukce náměstí investiční prioritou. V roce 2018 radnice nechala na náměstí asi za 3,5 milionu korun provizorně opravit zničené chodníky a rozpadlé povrchy parkoviště.