Hlavní obsah

Reklamy na SUV dopadnou jako Marlboro Man. Také je čeká zákaz

Foto: Pixabay

Ilustrační fotografie.

V posledních letech se po silnicích prohání stále více vozů SUV. Produkují však více skleníkových plynů než menší automobily, a proto by Velká Británie nemusela splnit své klimatické cíle. Proto uvažuje o zákazu reklamy na SUV.

Článek

Spojené království, stejně jako další země, má do roku 2030 stanovené jasné klimatické cíle. Po brexitu byly vládní emisní normy CO2 navrženy tak, aby úzce ladily s plány EU. Výrobci vozů mají snížit emise CO2 o 37,5 procenta.

Studie společnosti New Weather Institute, na kterou upozornil deník The Guardian, však zjistila, že nárůst prodejů vozidel typu SUV, jež kombinují vlastnosti terénních a silničních automobilů, tyto klimatické cíle ohrožuje. Ve Velké Británii se v loňském roce prodalo více než 150 000 nových automobilů, které jsou delší než 4,8 metru, tedy podobné velikosti jako SUV. Nová SUV tvoří přes 40 procent nových automobilů, které se na Britských ostrovech prodaly. Na celém světě jich pak jezdí více než 200 milionů.

Na druhé straně počet prodaných elektromobilů ve Spojeném království představuje méně než dvě procenta.

Nárůst SUV je podle Mezinárodní energetické agentury od roku 2010 druhým největším přispěvatelem ke zvýšení celosvětových emisí. Velikost, hmotnost a odpor SUV zapříčiňují vyšší spotřebu paliva, tedy i větší množství vypouštěného oxidu uhličitého. SUV vyprodukuje více než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

„Plán britské vlády na dosažení nulových emisí závisí na tom, zda se britští řidiči rychle odkloní od nákupu tradičních benzinových a dieselových automobilů k čistším elektromobilům. To se nyní začíná dít, ale je tu problém, že jsme přešli na nákup SUV ještě rychleji, a důsledkem je to, že průměrné emise uhlíku jdou za poslední čtyři roky nahoru místo dolů,“ říká studie.

Výrobci SUV zároveň utrácejí miliony za propagaci svých vozidel. Studie teď vyzývá k zákazu těchto reklam, aby mohly být klimatické cíle Spojeného království splněny. Zákaz by se týkal i ostatních automobilů, které jsou na délku větší než 4,8 metru.

„Zatímco se miliony z nás snaží snížit naši uhlíkovou stopu, abychom se vypořádali s klimatickou krizí, máme multimiliardový automobilový a reklamní průmysl, který uvádí na trh vysoce znečišťující vozidla, z nichž jsou mnohá pro britské ulice příliš velká,“ uvedl aktivista ze společnosti Possible Robbie Gillett.

V loňském roce automobilové společnosti vynaložily v Británii za reklamu 1,2 miliardy liber. Celosvětově za ni pak zaplatily 35,5 miliardy dolarů.

Zpráva také nachází paralely mezi kouřením a auty kategorie SUV. „Tabák způsobuje škody spotřebitelům. SUV jsou uváděna na trh jako auta, která poskytují řidičům ochranu. Ale jejich fyzická velikost, hmotnost a úrovně znečištění vytvářejí nebezpečnější a toxické prostředí jak pro řidiče, tak pro chodce,“ uvádí zpráva.

„Jejich zavádějící reklamy nám slibují svobodu a únik, ale realita městských silničních podmínek spočívá v dopravních zácpách, toxických znečištění ovzduší a emisích uhlíku ze silniční dopravy, které zničí naše klimatické cíle. Vytvořme prostor k dýchání a k přemýšlení bez reklamních tlaků velkých znečišťovatelů,“ apeluje Gillett.

Studie se domnívá, že ukončení reklamy na vozidla s vysokou produkcí emisí odradí řidiče, kteří stojí za jejich rostoucím podílem na trhu. Tento krok by také přinutil výrobce, aby soustředili své reklamní výdaje na menší a úspornější automobily a na elektromobily.

Doporučované