Článek
Úspora papíru, peněz, ale také snížené kapacity dopravců a rostoucí ceny. Část obchodních řetězců s převahou potravin se loni z těchto důvodů rozhodla seškrtat množství propagačních letáků, rozdávaných lidem do schránek.
Z oslovených řetězců revizi tištěných katalogů a letáků provedl Penny Market, Globus, Billa a menší družstvo CBA, kam patří tisíc prodejen především na venkově.
Penny Market se už loni na jaře během první covidové vlny rozhodl, že nebude svůj reklamní leták vydávat dvakrát týdně, ale pouze jednou. „Díky tomuto kroku od té doby šetříme téměř třicet procent papíru, ročně se jedná o desítky tun ušetřeného papíru,“ zdůvodnil mluvčí Tomáš Kubík. Podle něj je teď také nabídka pro zákazníky přehlednější.
Velké nadnárodní řetězce seškrtání nabídek většinou vysvětlují právě udržitelností a pozitivním dopadem na životní prostředí.
„V loňském roce jsme počet letáků zredukovali výrazně. Snížili jsme také počet stran v jednotlivých letácích, a i tento objem je trvale vyhodnocován, každý leták je tak maximálně efektivní,“ uvedla síť hypermarketů Globus. Tištěné letáky do schránek nedostávají uživatelé aplikace Můj Globus, kterých je 200 tisíc, ale zato je řetězec denně zásobuje online akčními nabídkami. Právě online marketingu loňský rok silně nahrál.
Zrušit slevy?
Globus patří k řetězcům s nižším podílem zboží v akcích a německý šéf české filiálky Hans Jörg Bauer prohlašuje, že by se slevové akce měly zrušit zákonem. O omezení promoakcí v minulosti mluvilo ministerstvo zemědělství, od záměru ale upustilo.
Dalším řetězcem, který potvrdil omezování tisku propagačních materiálů, je Billa. Na cestě po zelených značkách také přešla k tisku na recyklovaný papír a zákazníky se snaží přesvědčit o výhodách elektronických newsletterů.
Více lidí loni vyhledávalo slevy na nákupním rádci Kupi.cz, kde se meziročně zvýšil počet návštěv letáků zhruba o jednu třetinu. Počet publikovaných letáků na Kupi.cz se loni nijak dramaticky nesnížil. „Méně jsme jich ale zaznamenali v kategorii elektra a nábytku. Celkově počet akcí vzrostl. Proběhlo jich zhruba 250 tisíc,“ řekl analytik retailových cen Kupi.cz Petr Miklík.
Vietnamci objevili letáky
Méně práce s letáky velkých řetězců měla loni Česká pošta, která už během jarní vlny pandemie sama omezovala jejich roznos, aby zvládla zvýšené objemy distribuce balíků a listovních zásilek. Řada firem ale sama od sebe logicky krátkodobě omezila letáky, protože v případě uzavřených obchodů ztratily význam. Poště však podle informací SZ Byznys přibyli i noví klienti, mimo jiné vietnamští obchodníci, kteří se snažili oslovit více lidí v menších lokalitách.
Plány na výrazné seškrtání tištěných letáků až o 90 procent má družstvo CBA, které provozuje velkoobchod a zhruba tisíc prodejen s potravinami v menších obcích. Rozhodnutí padlo loni na jaře, kdy lidé při nákupech preferovali menší prodejny ve svém okolí a nemělo smysl lákat je formou papírového letáku.
„Současná situace nám ukázala, že k propagaci prodejny a nalákání lidí do ní lze využít jiných kanálů. Náklady spojené s papírovými letáky jednak každý rok rostou zhruba o 10 procent, značný problém ale představuje i ekologická zátěž,“ vysvětlil předseda družstva Roman Mazák. Objem papíru v letácích za rok odhaduje v tunách. Pochybuje také o jejich účinnosti, protože se často povalují u schránek.
O tunách ušetřeného papíru ročně mluví také řetězec Lidl, který sice neuvažuje o omezení tištěných letáků, ale začátkem loňského roku zmenšil svůj tištěný leták z formátu 300 × 350 mm na 200 × 280 mm. „Menší leták je nejen praktičtější, ale i šetrnější k přírodě,“ uvedl prodejce.
Síť Kaufland ze stejné německé skupiny Schwarz Gruppe se drží své zavedené politiky a leták coby hlavní komunikační nástroj vydává jednou týdně v nezměněné podobě. Nabízí však i newsletter do telefonu. Podle Kauflandu jsou nákupy s letáky, distribuovanými domů, jednodušší a rychlejší.