Hlavní obsah

Reklama roku: Hledáme něco, co tu ještě nebylo. Falešný Zeman to splnil

Rozhovor s Davidem Sudou, šéfem Art Directors Club o soutěži udělující trofeje Louskáček.Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy

Ve čtvrtek rozdal Art Directors Club ocenění Louskáček za kreativní reklamu. „Byl to super ročník, i když některé agentury musely kvůli pandemickému krácení rozpočtu narychlo vycouvat,“ hodnotí předseda klubu David Suda.

Článek

Čím se vaše soutěž liší od obdobných soutěží?

Je to taková národní soutěž kreativity v reklamní komunikaci. A dal bych to vedle sebe s jinou soutěží v reklamě, a to je Effie (letošní ročník se bude vyhlašovat 30. listopadu - pozn. red.), ta je o efektivitě. Kdybych to přirovnal třeba k módě, tak my oceňujeme to, co se nosí především na přehlídkovém molu, říkáme „to by se mohlo nosit“. Effie hodnotí spíš to, kolik toho prodal třeba řetězec H&M.

Co kromě dobrého pocitu si vítězové odnesli?

Samozřejmě krásnou sošku. Ale pro ně to je věc, kterou se kreativci a agentury prodávají dál. Vlastně ukazují svůj kreativní potenciál.

Kromě dobré agentury je pro dobrou reklamu potřeba také odvážný klient. Jací klienti jsou typově nejzajímavější?

Určitě existují dvě úrovně. Jednak jsou to jednotlivci jako osobnosti v reklamě na straně klientů. Jednak to jsou značky, které mají v sobě zakořeněnou kreativní komunikaci.

Jak se dobrá reklama pozná? Dělá to pouze ta částka za ni utracená, nebo osobnosti, které v ní vystupují?

My to hodnotíme především z hlediska kreativity. Tedy originální přístup, který tady ještě nebyl. Samozřejmě nejde o kreativitu samotnou, musí to splnit nějaký efekt: Jde o to, jak originálním způsobem ten efekt byl splněn. Určitě bychom nehodnotili to, co už tady padesátkrát bylo. To je už nudné.

Které originální reklamy vám utkvěly v paměti?

Asi bych jmenoval ty vítěze, co bodovali v tomhle ročníku: Celé soutěži dominoval Projev, který se nestal, to byla skvělá věc.

Další nejvíce oceňovaná věc byl koncert Z budoucího světa, kde Komerční banka chtěla ukázat, že se věnuje vážné hudbě a že ji podporuje. Ve spolupráci s reklamní agenturou našli v muzeu hudby nedokončenou skladbu Antonína Dvořákova a pomocí inteligentní počítačové technologie celou skladbu dopsali. Počítač si načetl Dvořákovy postupy, jak pracoval v jiných skladbách, a vytvořil na základě toho skladbu. Tu si nastudoval orchestr PKF a opravdu to zahrál, pak se to vysílalo na Českém rozhlase.

A do třetice je to věc, kterou nevyužila žádná tradiční média: antikorupční hackathon na dálniční zámku od agentury Grey.

Jak letošní ročník soutěže ovlivnila současná situace kolem koronaviru, kromě toho, že se ceremoniál odehrával online?

Vlastně se nic moc kromě změny ceremoniálu nestalo. Přihlášky byly uzavřeny těsně před první vlnou. Samozřejmě to snížilo počet přihlášek, protože už zásah krize do rozpočtu agentur byl někdy tak velký, že se některé rozhodly narychlo vycouvat. Ale i tak si myslím, že to byl super ročník.

Jak současná pandemie ovlivňuje reklamní byznys? Škrtají firmy ve velkém? Ovlivní to třeba příští ročník soutěže i v tom, jací adepti tam budou?

Já pevně doufám, že ne. Určitě bude tlak na efektivitu a nižší náklady. Ale spíš si myslím, že než o depresi nebo o velký pokles půjde spíš o transformaci toho, jakým způsobem musíme reagovat.

Třeba jak jsme reagovali my: Co jsme znali dříve, byl ceremoniál, kam přišlo 300+ lidí a sklidili ocenění, došli na pódium, dostali cenu a mohli si zvyšovat svoje vlastní PR.

Udělali jsem to tedy virtuálně: Chtěli jsme dostat agentury na stage, tak jsme je tam dostali virtuálně pomocí Google Meet.

Chtěli jsme jim předat cenu, takže jsme na začátku ceremoniálu vyslali kurýry s cenami a pak jsme se s oceněnými spojili.

A to je vlastně způsob, jakým musí teď agentury uvažovat. Klient chce doručit to, co vždy doručoval, což je prodej svých služeb nebo produktů, akorát se musí vše transformovat a změnit.

Související témata:

Doporučované