Hlavní obsah

Reklama na Čapím hnízdě. Letitá finta firem, vysvětluje bývalý šéf Finanční správy

Nadhodnocování reklamy používají firmy už patnáct let, říká exšéf Finanční správy Jiří Žežulka.Video: Veronika Neprašová, Jana Lipská, Seznam Zprávy

Policie začala prošetřovat možný únik daní Agrofertu. Cena reklamy, kterou si zadal na Čapím hnízdě, mohla být podle vyšetřovatelů nadhodnocená.

Článek

Z krácení daní podezřívá policie koncern Agrofert, který premiér Andrej Babiš momentálně zaparkoval ve svěřenském fondu. Šetření, které zahájila, se podle serveru Neovlivní.cz týká reklamy, kterou si společnosti patřící do Agrofertu zadaly mezi lety 2010 a 2013 na farmě Čapí hnízdo – tedy v době, kdy Babišovi firma regulérně patřila.

Za reklamu holding vyplatil dohromady 280 milionů korun. A o tyto peníze si snížil základ pro výpočet daní. „Jestliže ta reklama nebyla vůbec, nebo byla nadhodnocená, pak samozřejmě náklady byly také nadhodnoceny. A tím došlo ke zkrácení daně korporace, která si tam reklamu zadala,“ popisuje podstatu podezření bývalý šéf Finanční správy Jiří Žežulka.

Podle něj firmy takovou „fintu“ využívají už zhruba patnáct let. „Obecně problematika nadhodnocených reklam je skutečně závažným daňovým prohřeškem, protože jednak se promítá do daně z příjmů a zároveň i do daně z přidané hodnoty.“ A dodává, že právě na podezřelé náklady na reklamu se Finanční správa v posledních letech hodně zaměřuje.

Přesto, že z hlediska zákona je pro daňovou správu případ promlčený, hrozí Agrofertu, že daň bude i tak muset doplatit zpětně. „Pokud by došlo k pravomocnému odsouzení, tak je možné tu daň stanovit i dodatečně,“ vysvětluje Žežulka.

Vedle toho hrozí v případě prokázání viny obviněným trest za krácení daně.

Princip je jednoduchý. Zisková firma zaplatí vysokou sumu za reklamu, kterou si dá do nákladů. Tím si sníží základ daně, takže jich zaplatí méně. Peníze posílá ztrátové spřízněné firmě, která díky tomu, že je ve ztrátě, daně ze zisku neplatí.

Téměř tři stovky milionů, které Čapí hnízdo od firem Agrofertu za reklamu získalo, pomohly nejen k nižšímu daňovému základu holdingu. Ale také tvořily důležitý příjem pro samotnou farmu, která díky nim mohla splácet úvěry.

Doporučované