Hlavní obsah

Zlínský kraj zavede časové jízdné ve vlacích a autobusech

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Zlínský kraj zavede od 1. července časové jízdné ve vlacích a autobusech. Řídit se bude takzvaným zónovým tarifem.

Článek

V nabídce bude předplatné na sedm a 30 dní. Ceny jsou nastavené tak, aby cestující zaplatil méně, než kdyby si kupoval jednotlivé jízdné. Základní jízdné ve vlacích a autobusech v kraji naopak zdraží, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana Radek Doležel (ANO).

Kvůli zavedením časového jízdného je kraj rozdělen do 98 zón. „Pokud cestujete z jednoho místa do druhého, projíždíte x počtem zón a to tvoří cenu časové jízdného. Pokud ten dotyčný jezdí měsíc do práce, tak řádově těsně za polovinou jízd už se mu vyplatí koupit si časové jízdné,“ uvedl Doležel. Dosud mohli lidé v regionu využívat časové jízdné jen ve vlacích, kde jim je nabízel dopravce. Nyní budou zónové jízdenky nezávislé na dopravním prostředku a dopravci.

U většiny zón zaplatí cestující 250 korun za třicetidenní a 83 korun za sedmidenní jízdenku. Zóny v okolí větších měst jsou dražší. Nejvíce stojí zóna zahrnující Uherské Hradiště a okolí, 360 korun za 30 dní a 120 korun za sedm dní, zóna zahrnující Zlín a okolí 280 a 93 korun. Částky jsou uvedeny v případě nepřenosné krajské karty Zetka na jméno, na kterou jsou předplatné jízdenky vázané. Podle Doležela je nyní prodáno zhruba 5000 karet, očekává, že do konce roku by jich mohlo být prodáno až 50.000.

Lze si zakoupit i přenosnou kartu Zetka, která je však dražší. „Její výhodou je, že ji může koupit třeba rodina a můžou na ni všichni její členové v průběhu měsíce nebo týdne jezdit,“ řekl Martin Štětkář, jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), která se o integrovanou dopravu v regionu stará. Předplatné si lze nahrát i na kartu ODISka Moravskoslezského kraje, s nímž Zlínský kraj úzce spolupracuje. K dostání budou nově i celokrajské časové jízdenky.

Lidé, kteří si budou nadále pořizovat pouze jednotlivé jízdné, musejí počítat s jeho nárůstem. Nástupní sazba se zvýší z devíti na 11 korun, částka za ujetý kilometr z 1,20 na 1,35 koruny. „S tím, jak zlepšujeme služby a dostáváme se na úroveň okolních krajů, tak zároveň se chceme přiblížit i tou cenou. Navíc nám teď do toho vstoupilo zdražování energií a pohonných hmot,“ řekl Doležel. Například v sousedním Moravskoslezském kraji lidé za ujetý kilometr platí 1,50 koruny.

Nárůst cen jednotlivého jízdného v minulosti kritizoval například opoziční krajský zastupitel Milan Plesar (Nový Impuls, zvolen na kandidátce STAN). Přichází podle něj v nevhodnou dobu, kdy stát přistoupil ke snížení slev na jízdné.

Na veřejnou linkovou dopravu letos plánuje Zlínský kraj ze svého rozpočtu uvolnit zhruba 1,5 miliardy korun. Autobusy v regionu vypravují společnosti Arriva autobusy, ČSAD BUS Uherské Hradiště, Transdev Morava, TQM Holding a Z-Group bus, vlaky společnosti České dráhy a Arriva vlaky. Část spojů autobusových a železničních dopravců objednaných hejtmanstvím zajíždí i na území Olomouckého, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje.

Související témata:

Doporučované