Článek
Název mezinárodní cyklostezky Bevlava vychází ze jmen řek Bečvy, Vláhy a Váhu, jejichž povodí chce v budoucnu propojit. Měla by měřit asi 50 kilometrů. Postupně ji buduje volné sdružení obcí Hornolidečska, Valašského Klobucka a slovenských obcí. Loni v září byl slavnostně otevřen desetikilometrový severní úsek cyklostezky od Ústí po Lužnou na Vsetínsku. Byla již dokončena jižní část Bevlavy, 27 kilometrů dlouhý úsek z Valašských Klobouk přes Brumov-Bylnici na Zlínsku a Vlárský průsmyk do Nemšové na Slovensku. Pouze v úseku od obce Svatý Štěpán po státní hranici je nutné projet zhruba čtyři kilometry po silnici.
O přeshraniční spolupráci v dopravě, cestovním ruchu či spolupráci zdravotnických záchranných služeb jednali minulý týden v Trenčíně zástupci Zlínského a Trenčínského kraje. Jedním z projektů, který by chtěly oba kraje podpořit, je například výstavba přibližně 80 kilometrů dlouhého okruhu cyklostezek. „Částkou 30 milionů korun přislíbila Rada Zlínského kraje spolufinancovat stavbu dalšího úseku cyklostezky Bečva – Vlára – Váh, konkrétně úseku mezi obcemi Lužná a Valašské Příkazy. Její trasa se tím prodlouží o více než jedenáct kilometrů. Cyklostezka po svém dokončení propojí Zlínský kraj se slovenským regionem Pováží,“ uvedl hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
V dopravě by kraje chtěly v úseku Horní Lideč – Púchov obnovit regionální spojení po železnici. Vlaky na této trase přestaly jezdit v roce 2019. Probírala se také spolupráce záchranářů v situacích, kdy česká záchranná služba je blíže případu, který se stal na druhé straně hranice. „Někdy hrají roli minuty a poskytnutí rychlé první pomoci je pro život rozhodující. Jsem velmi rád, že se tato zásadní věc posunula a že si obě strany dokázaly specifikovat podmínky, za kterých bude spolupráce zdravotníků možná. Smlouva je připravena a čeká na souhlas ministerstev obou států,“ dodal Holiš.