Hlavní obsah

Za volanty vozidel MHD ve Zlíně a Otrokovicích přibývá řidičů ze zahraničí

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Za volanty vozidel městské hromadné dopravy (MHD)ve Zlíně a Otrokovicích přibývá řidičů ze zahraničí. Ze 179 řidičů v hlavním pracovním poměru je zhruba desítka z ciziny.

Článek

Jde o Slováky, Ukrajince, Itala, Brita nebo Rusa. Poslední řidič z Ukrajiny nastoupil na začátku září. Podle ředitele Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) Josefa Kocháně se společnosti v posledním období potýká s nedostatkem řidičů. „Staráme se o to, abychom tomu čelili. Jednou z cest je i zaměstnávání vhodných adeptů s cizí státní příslušností. Musí se překonat více administrativních překážek včetně jazykové bariéry a zaměstnání cizince proto zpravidla není možné ze dne na den jako u Čecha, ale učíme se s tím vyrovnat. Rádi jsme nyní přijali i řidiče z Ukrajiny,“ uvedl Kocháň.

Se zahraničními pracovníky má podnik dobrou zkušenost. „Plní požadavky, které na řidiče klademe,“ uvedla vedoucí personálního útvaru DSZO Helena Hanusová. V kurzu na potřebné rozšíření řidičského průkazu ze skupiny B na skupinu D a získání profesního průkazu je od letošního srpna další žena z Ukrajiny. „Už začíná rozumět něčemu v českém jazyce. Ale testy bude asi muset absolvovat s tlumočníkem,“ doplnila Hanusová. Kromě občasného prodávání jízdenek však řidiči MHD s lidmi téměř nekomunikují, perfektní znalost češtiny tedy není pro výkon práce nezbytnou podmínkou.

Dvaapadesátiletý Ukrajinec Vasyl je ještě v zácviku, ale nejspíše už v příštím týdnu vyjede na běžné linky s cestujícími. Bydlí v jedné z místních částí Zlína s manželkou a čtyřmi dětmi, jeho páté dítě žije v Praze. Už ve své vlasti získal řidičský průkaz skupiny D a jezdil s nákladním automobilem. Získání profesního průkazu mu zaplatila dopravní společnost za jeho závazek trvání pracovního poměru na tři roky. V tuzemsku muž pobývá s vízem strpění. Jestli zůstane dlouhodobě v České republice, nebo se vrátí na Ukrajinu, neví. „Uvidíme za rok za dva, jak se bude situace vyvíjet,“ řekl řidič.

Do plného stavu řidičů by mohla DSZO přijmout ještě šest lidí. „Pomáháme si přesčasovou prací, zaměstnáváme řidiče i na zkrácený pracovní úvazek, ve vedlejším pracovním poměru, brigádníky. Všem jsme vděčni za to, že nám pomáhají podstav řidičů překlenout, takže jsme schopni zajišťovat pro cestující plný provoz MHD bez omezování nebo výpadků,“ doplnil Kocháň.

Autobusy a trolejbusy DSZO najely loni v MHD v součtu zhruba 4,7 milionu kilometrů a přepravily 27,1 milionu cestujících. Společnost provozuje 99 vozidel MHD, a to 56 trolejbusů, 42 autobusů a jeden elektrobus.

Související témata:

Doporučované