Hlavní obsah

Vlaky bude na koridoru od Břeclavi až k Přerovu pohánět střídavý proud

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Mezi Otrokovicemi na Zlínsku a Říkovicemi na Přerovsku zapne Správa železnic po 12 dnech trakční vedení. Vlaky na této části druhého koridoru od 15. července opět potáhnou elektrické lokomotivy.

Článek

Místo stejnosměrného proudu je však již bude pohánět výhodnější střídavý o napětí 25 kilovoltů (kV). Správa železnic (SŽ) tím dokončí postupné přepojování trakčního napájení v úseku z Nedakonic na Uherskohradišťsku do Říkovic a pilotní projekt konverze napájecích soustav na tuzemských tratích pokročí do finální fáze zkušebního provozu, sdělil dnes ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Síť elektrifikovaných tratí v České republice zatím využívá stejnosměrnou soustavu 3 kV v severní části republiky a střídavou soustavu 25 kV, 50 Hz (hertzů) v části jižní. „Cílem Správy železnic je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu přinese výkonnější napájení hnacích vozidel s nižšími ztrátami, úspory energie a kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi. Znamená také levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí,“ uvedl Gavenda.

Stavební práce na posunutí styku napěťových soustav zhruba o 43 kilometrů severně k Přerovu začaly před dvěma lety, téměř po celou dobu za plného provozu na trati. „V Otrokovicích a Říkovicích byly vybudovány trakční napájecí stanice, jejichž srdcem jsou statické frekvenční měniče vyrobené ve Švýcarsku společností Hitachi Energy. Technologie umožní symetrický odběr elektřiny ze sítě, ale například i snadné vracení energie rekuperované při provozu lokomotiv zpátky do distribuční soustavy. Pro takovýto systém trakčního napájení byla použita poprvé v Evropě,“ uvedl mluvčí.

Kvůli rozdílným technickým parametrům musela SŽ v celém úseku koridoru upravit soustavy izolátorů, trakční vedení i zabezpečovací zařízení trati. „Úpravy se dotkly také osmi stanic. Vlastní přepojování napájecích soustav vyžadující dílčí výluky probíhalo od poloviny června. Součástí stavby byla rovněž příprava napájení tratí do Vizovic či Luhačovic a Bylnice. Celkové náklady činí přibližně 2,3 miliardy korun. Dokumentace pro stavební řízení a realizace stavby jsou spolufinancovány Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava,“ doplnil Gavenda.

Postupné přepínání trakčního napájení plánuje SŽ v následujících letech ve směrech od Přerova a od Děčína. Souběžně se zabývá samostatnými projekty vybraných traťových úseků, například od státní hranice se Slovenskem do Vsetína. Konverze napájení je také součástí připravované modernizace trati mezi Prahou-Radotínem a Berounem.

Doporučované