Článek
MHD by podle společnosti mohla fungovat i bez nafty. DSZO vytváří podmínky pro to, aby byla v budoucnu schopna nahradit autobusové linky trolejbusovou dopravou nebo elektrobusy. V souměstí Zlína a Otrokovic připadá již nyní z téměř pěti milionů kilometrů, které najedou vozidla MHD za rok, přibližně dvě třetiny výkonů na trolejbusovou dopravu. ČTK to dnes sdělil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
„Sledujeme vývoj, vymýšlíme projekty a i na situaci, ve které by už nebylo možno pořizovat nové autobusy s naftovým motorem, chceme být připraveni, aby se provoz MHD nezastavil. Městská doprava ve Zlíně se již od svého vzniku v roce 1944 orientovala na elektrickou energii a tento trend dokázala udržet v dobách příznivých i nepříznivých až do současnosti,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
Společnost zvažuje, že trolejemi opatří nové úseky, výstavbu nových měníren pro trolejovou síť a dobíjecích stanic pro elektrobusy i nákup dalších bateriových trolejbusů. „S parciálními (bateriovými) trolejbusy jsme u nás udělali velmi dobrou zkušenost. Je to cesta, jak efektivně využít a dále zhodnocovat již vybudovanou síť zatrolejovaných tras a zajistit elektricky poháněnou bezemisní hromadnou dopravu i do okrajových částí měst, kde by se s ohledem na hustotu provozu a počty cestujících výstavba klasické zatrolejované trati ekonomicky nevyplatila,“ uvedl Kocháň.
„Myšlenka maximálního využití elektrické trakce v MHD a jejího postupného zvyšování tak stojí v pozadí většiny našich strategických projektových záměrů, které máme připraveny pro možnost čerpání prostředků z fondů EU pro realizaci až do roku 2029,“ uvedl Jaromír Schneider z DSZO, který má administraci projektů na starosti. Náklady jsou vyčísleny na téměř 1,1 miliardy korun, z toho 850 milionů korun by dopravce mohl získat z dotací.
„Pro širší nasazení elektrobusů bude nutno postavit na vhodných místech sítě MHD dobíjecí stanice, protože současná kapacita baterií nevystačí na celodenní provoz vozidla MHD. Uvažuje se například o prodloužení trolejového vedení ve Zlíně až po zimní stadion, aby odtud mohly jezdit bateriové trolejbusy až do čtvrti Filmové ateliéry a U Majáku. Budou se stavět nové měnírny pro trolejovou síť v Přílukách a Malenovicích, modernizovat se bude měnírna Školní a pro stabilizaci napětí v trolejové síti vzniknou bateriové napájecí stanice na Lesní čtvrti a na Kocandě. Prodlouží se trolejové vedení z Příluk přes nový nadjezd až do průmyslové zóny,“ uvedl mluvčí. V plánu je také výstavba trolejového vedení v ulici Zarámí a dovedení trolejbusové dopravy k připravovanému dopravnímu terminálu. Bude se prodlužovat úsek s trolejovým vedením u trati v Otrokovicích od sokolovny až po zastávku Nadjezd.
„Mezi naše projekty patří rovněž pořízení modernějšího odbavovacího systému do vozidel MHD, nové palubní počítače, které budou komunikovat s modernizovaným systémem řízení dopravy na komunikacích ve městě. Nechybí ani projekt na instalaci fotovoltaických panelů na střechách objektů v areálu vozového depa DSZO, abychom si byli schopni určitou část elektrické energie i sami vyrobit,“ uvedl Schneider.