Hlavní obsah

MHD ve Zlíně by mohla fungovat bez nafty, zvažuje se rozšíření trolejí

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO), která zajišťuje městskou hromadnou dopravu (MHD) ve zlínské aglomeraci, se připravuje na variantu, kdy by platil od roku 2030 zákaz nákupu autobusů se spalovacími motory.

Článek

MHD by podle společnosti mohla fungovat i bez nafty. DSZO vytváří podmínky pro to, aby byla v budoucnu schopna nahradit autobusové linky trolejbusovou dopravou nebo elektrobusy. V souměstí Zlína a Otrokovic připadá již nyní z téměř pěti milionů kilometrů, které najedou vozidla MHD za rok, přibližně dvě třetiny výkonů na trolejbusovou dopravu. ČTK to dnes sdělil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

„Sledujeme vývoj, vymýšlíme projekty a i na situaci, ve které by už nebylo možno pořizovat nové autobusy s naftovým motorem, chceme být připraveni, aby se provoz MHD nezastavil. Městská doprava ve Zlíně se již od svého vzniku v roce 1944 orientovala na elektrickou energii a tento trend dokázala udržet v dobách příznivých i nepříznivých až do současnosti,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Společnost zvažuje, že trolejemi opatří nové úseky, výstavbu nových měníren pro trolejovou síť a dobíjecích stanic pro elektrobusy i nákup dalších bateriových trolejbusů. „S parciálními (bateriovými) trolejbusy jsme u nás udělali velmi dobrou zkušenost. Je to cesta, jak efektivně využít a dále zhodnocovat již vybudovanou síť zatrolejovaných tras a zajistit elektricky poháněnou bezemisní hromadnou dopravu i do okrajových částí měst, kde by se s ohledem na hustotu provozu a počty cestujících výstavba klasické zatrolejované trati ekonomicky nevyplatila,“ uvedl Kocháň.

„Myšlenka maximálního využití elektrické trakce v MHD a jejího postupného zvyšování tak stojí v pozadí většiny našich strategických projektových záměrů, které máme připraveny pro možnost čerpání prostředků z fondů EU pro realizaci až do roku 2029,“ uvedl Jaromír Schneider z DSZO, který má administraci projektů na starosti. Náklady jsou vyčísleny na téměř 1,1 miliardy korun, z toho 850 milionů korun by dopravce mohl získat z dotací.

„Pro širší nasazení elektrobusů bude nutno postavit na vhodných místech sítě MHD dobíjecí stanice, protože současná kapacita baterií nevystačí na celodenní provoz vozidla MHD. Uvažuje se například o prodloužení trolejového vedení ve Zlíně až po zimní stadion, aby odtud mohly jezdit bateriové trolejbusy až do čtvrti Filmové ateliéry a U Majáku. Budou se stavět nové měnírny pro trolejovou síť v Přílukách a Malenovicích, modernizovat se bude měnírna Školní a pro stabilizaci napětí v trolejové síti vzniknou bateriové napájecí stanice na Lesní čtvrti a na Kocandě. Prodlouží se trolejové vedení z Příluk přes nový nadjezd až do průmyslové zóny,“ uvedl mluvčí. V plánu je také výstavba trolejového vedení v ulici Zarámí a dovedení trolejbusové dopravy k připravovanému dopravnímu terminálu. Bude se prodlužovat úsek s trolejovým vedením u trati v Otrokovicích od sokolovny až po zastávku Nadjezd.

„Mezi naše projekty patří rovněž pořízení modernějšího odbavovacího systému do vozidel MHD, nové palubní počítače, které budou komunikovat s modernizovaným systémem řízení dopravy na komunikacích ve městě. Nechybí ani projekt na instalaci fotovoltaických panelů na střechách objektů v areálu vozového depa DSZO, abychom si byli schopni určitou část elektrické energie i sami vyrobit,“ uvedl Schneider.

Doporučované