Článek
Tranzitní těžká doprava musí Jihlavu objíždět přes dálnici D1, Humpolec a Pelhřimov, centrem projedou jen osobní auta. Silnější provoz se dá čekat hlavně v dopravních špičkách.
„Policie Kraje Vysočina připravila bezpečnostní opatření, které se týká celé doby uzavírky jihlavského tunelu,“ řekla mluvčí krajské policie Dana Čírtková. Největší zatížení dopravou se podle ní dá čekat v ulicích Žižkova, Hamerníkova a na okružní křižovatce u domu zdraví. Policejních kontrol bude nejvíc první dva týdny, budou i v Pelhřimově. Blokové pokuty budou okolo 2000 korun.
Tunel měřící 310 metrů je součástí silnice I/38, po níž auta projíždějí okolo krajského města ve směru od Havlíčkova Brodu na Znojmo a na Pelhřimov. Silnice zároveň slouží jako přivaděč k D1. Kvůli opravě tunelu jsou neprůjezdné skoro dva kilometry hlavního tahu mezi Jiráskovou a Pelhřimovskou ulicí od 08:30. Největší dopravní zátěž ve městě policie předpokládá mezi 14:00 a 16:00 a mezi 06:00 a 09:00.
„Tunel už zde slouží 18 let a je nedílnou součástí důležitého obchvatu Jihlavy,“ řekl Jaroslav Vymazal (ODS), jihlavský radní pro dopravu. Předpokládá, že by dopad uzavírky na dopravu uvnitř města nemusel být tak velký, pokud budou řidiči používat objízdné trasy a navigaci.
Nákladní auta ve směru na Znojmo a Havlíčkův Brod objíždějí Jihlavu přes Pelhřimov, Humpolec a dálnici D1. Na Třebíč jedou po D1 mezi exity 112 u Jihlavy a 134 v Měříně na Žďársku.
Auta s hmotností do 3,5 tuny, autobusy a dopravní obsluha jezdí ve směru na Znojmo ulicemi Jiráskova, Hamerníkova, U Cvičiště, Žižkova a Pelhřimovská. Na Havlíčkův Brod jezdí osobní auta v ulicích Žižkova, Dvořákova a Jiráskova. Objízdné trasy jsou na webu.
Zakázku za 53,7 milionu korun bez daně dostala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firma Energovod CZ. Opravovat bude stavební a technologické části tunelu. "Včetně těch nejdůležitějších, jako je dopravní značení, řídicí systém a osvětlení, které zde nově bude instalováno v technologii LED, “ řekl Ondřej Kudla za zhotovitele. Tunely po určité době opravit potřebují, i kvůli působení výfukových plynů z mnoha aut v uzavřeném prostoru. „To tvoří velmi agresivní prostředí, ve kterém ta technologie degraduje daleko rychleji než na otevřené silniční trase,“ řekl.