Článek
Ceny stoupnou po 12 letech kvůli zdražení paliv a energií. Podnik měl loni z jízdného tržby 40 milionů korun, město na provoz veřejné městské dopravy přispělo 99 miliony. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva Radim Rovner.
I přes zdražení jízdného zůstane MHD podle radního pro dopravu Jaroslava Vymazala (ODS) nejekonomičtějším dopravním prostředkem ve městě, s nejmenšími dopady na životní prostředí. „Jestliže pomineme pěší dopravu a cyklodopravu,“ řekl.
Rovner podotkl, že je teď ve firmě spíš v roli krizového manažera. „Dva roky jsme jezdili v covidu, to společnost stálo skoro 25 milionů korun na tržbách,“ uvedl. Kvůli zdražování elektřiny pro trolejbusy a paliv pro městské autobusy, které jezdí převážně na stlačený zemní plyn (CNG), očekává za letošek navýšení nákladů o 20 až 23 milionů Kč.
Nejméně se zdražení jízdného dotkne mladé generace. U dětí v základních školách se roční jízdné nemění, středoškoláci a vysokoškoláci zaplatí o šest procent víc. Jihlavanům starším 65 let roční platba stoupne z nynějších 120 korun na 365 Kč. Nově bude zavedená jízdenka na 30 minut, umožňující i přestup, bez slevy bude stát 22 korun.
Nynější papírové jízdenky přestanou platit o půlnoci 30. dubna, lidé si zbývající podle Rovnera mohou vyměnit za nové do konce letoška. Nynější časové kupony budou cestující používat do konce jejich platnosti. Podrobnosti ke změnám jízdného jsou na webu podniku.
Jihlavané se podle Rovnera po útlumu způsobeném epidemií do MHD vracejí. „Jsme někde na 95 procentech toho, co jsme vozili v předcovidovém roce 2019,“ uvedl. V roce 2019 podle firemní výroční zprávy využilo v Jihlavě městskou dopravu 16 milionů lidí. V nejbližších týdnech se podnik chystá spustit modernější odbavovací systém cestujících.
V jihlavské MHD bude stoupat podíl trolejbusů, protože město od loňska prodlužuje trolejovou dráhu o 5,7 kilometru do části Bedřichov. Elektrifikaci další linky pomocí parciálních trolejbusů, které mohou jezdit i bez trolejí, připravuje podnik už na léto. „Přes léto je, co se týče spotřeby, je nejlevnější trolejová trakce, vzhledem k tomu, že trolejbusy spotřebují skoro třetinu energie na topení, a to v létě odpadá,“ uvedl Rovner.
Radnice by podle Vymazal měla brzo projednávat memorandum, které předpokládá její zapojení do aktivit na rozvoj vodíkových technologií. Podle radního by se na vodík mohly začít postupně převádět městské autobusy, které teď jezdí na CNG, možná už za pět let.