Článek
Poprvé se město snažilo vybrat administrátora v červnu. „Vrátilo se nám větší množství nabídek, myslím si, že 13, které ale nebyly vyhodnotitelné, protože tam byl velký rozptyl,“ řekl Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy a komunálních služeb třebíčského městského úřadu. Jedním z důvodů podle něho byly hodně široce otevřené podmínky, které se s novým vypsáním zakázky upravily. Zájemci mohou nové nabídky podávat do 4. srpna. „Například na základě zkušeností z města Třince jsme vycházeli z toho, že nemusíme stanovovat žádná velká kvalifikační kritéria, ale praxe ukázala, že to asi nutné bude,“ řekl Kratina. Výraznou změnou v pravidlech je podle něho to, že uchazeč musí prokázat, že v minulosti dostal zakázku ve výši minimálně 30 milionů korun.
Představitelé města již dříve uvedli, že administrátora chtějí vybrat ještě letos, aby byl dostatek času připravit soutěž na provozovatele MHD po roce 2024, kdy skončí současná osmiletá smlouva. Místostarosta Pavel Janata (KDU-ČSL) už řekl, že při hledání administrátora soutěže město zohlední špatné zkušenosti se společností, která měla výběr dopravce na starosti před šesti lety. Třebíč se s ní soudí.
S jakými náklady na provoz MHD v příštích letech Třebíč počítá, ještě radnice nezveřejnila. Podle Kratiny ale bude důraz kladen na to, aby používané autobusy byly na elektrický pohon.
Městskou hromadnou dopravu v Třebíči s připojením některých sousedních obcí nyní provozuje společnost Trado-Mad spadající do společnosti Icom transport. Smlouva na roky 2017 až 2024 má hodnotu přes 473 milionů korun, vyplývá z registru smluv. Ve výběrovém řízení před šesti lety byla Trado-Mad jediným uchazečem.
Veřejnou zakázku začal později prověřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Město dostalo pokutu 1,5 milionu korun za diskriminační podmínku, ohradilo se proti ní i soudně, ale Nejvyšší správní soud loni pokutu potvrdil. Za pokutu měl nést odpovědnost administrátor, který to odmítá.