Hlavní obsah

Těžaři chtějí otevřít kamenolom u Jihlavy, kamenivo slibují vozit po železnici

Foto: Shutterstock/Salienko Evgenii

Ilustrační foto.

Protože se obyvatelům této místní části města loni nelíbil záměr vozit čtvrtinu vytěženého kamene nákladními auty přes Kosov, navrhli těžaři, že budou všechen kámen přepravovat z lomu pomocí přilehlé železniční vlečky.

Článek

Firma Českomoravský štěrk jedná s městem Jihlava o obnovení provozu v kamenolomu Kosov. Protože chtějí vytěžený kámen přepravovat pomoc železniční vlečky, musí s městem ještě dohodnout dlouhodobý pronájem překladiště. Společnost by chtěla těžbu obnovit za dva až čtyři roky.

Od loňského května se situace posouvá, potvrdila Jihlava na webu. Od původně avizované přepravy čtvrtiny vytěženého kamene nákladními auty přes ověřování reálnosti budování obchvatu Kosova se podle radnice zástupci všech stran dostali k variantě plného využití železnice pro přepravu kamene. Malá část by se měla překládat v průmyslové zóně v Jihlavě - Pávově. „Jsem za toto navržené možné smírné řešení moc rád, pokud se jej skutečně podaří zrealizovat. Vede k tomu ale ještě dlouhá cesta,“ uvedl radní města David Beke (ODS).

„Chtěl bych ocenit velmi konstruktivní přístup ze strany města Jihlavy,“ uvedl Tomáš Bína, ředitel pro báňský inženýring a životní prostředí firmy Českomoravský štěrk. Firma uvedla, že kromě upraveného záměru předložila městu upravenou strukturu dopravní obsluhy kamenolomu. Silnici by měla firma využívat jen pro nezbytné zásobování a přepravu zaměstnanců. Roční objem těžby kamene podle ní nepřekročí 200 tisíc tun.

Radní Beke na webu uvedl, že město budou například zajímat i podrobnosti o četnosti a způsobu odstřelu v lomu, kácení náletových dřevin a rekultivaci lomu po ukončení povolené části těžby.

Ložisko Kosov je podle firmy jedno z mála v Česku, kde je možné získat kvalitní drcené kamenivo vhodné i k výstavbě vysokorychlostní železnice. Společnost uvedla, že stavební kámen je pro stavebnictví klíčový materiál. Geologové podle ní upozorňují na to, že v ČR hrozí, že bude v nadcházejících letech kameniva nedostatek. Nové ložisko se podle firmy podařilo otevřít naposledy před rokem 1989.

Doporučované