Článek
Stavba jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu začala na konci roku 2019 a má skončit v roce 2023. Postupu stavby obchvatu teď brání provizorní silnice. Budoucí místní komunikace ho budou překračovat po nových mostech a pod nimi bude možné pokračovat s obchvatem, řekl ředitel stavby Igor Janča. Součástí stavby celého obchvatu je podle něho 11 mostů, pět z nich už v hrubé stavbě stojí, na dalších se pracuje.
Celá stavba díky teplému počasí pokračovala i v zimě, dělaly se hlavně zemní práce. Přebytek zeminy při stavbě je podle Janči asi 280 tisíc krychlových metrů.
Pracovalo se i na mostu, který překračuje široký železniční koridor a řeku Šlapanku. Kvůli jeho výstavbě měla železniční doprava výluku. Teď se pracuje bez omezení provozu vlaků. Instalují se nosné konstrukce. "Provádí se vázání armatury, železa tak, aby se, tuším 17. března, mohl vylévat beton, pokud budou vhodné klimatické podmínky," řekl Janča.
Železářské práce podle něj na stavbě dělá převážně skupina pracovníků z Ukrajiny. Podle Janči zatím ukrajinští pracovníci na stavbách nechybějí. "Ale když se s lidmi bavím, tak uvažují o tom, že půjdou pomoct, pakliže budou povoláni," řekl Janča. Na stavbě v průběhu roku a podle druhu prací dělá denně 60 až 120 lidí, Ukrajinců je podle jeho odhadu asi pětina.
Obchvat má odvést část dopravy z přetíženého centra města. Nová část silnice I/38 bude měřit 4,1 kilometru. Zakázku za 1,598 miliardy korun bez daně získalo sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr.
Jihovýchodní obchvat propojí výpadovku I/34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice a silnici I/38 směřující na Jihlavu. Zkrátit by tak měl cestu řidičům mezi Jihlavou a Pardubicemi.
První severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu dlouhý 2,6 kilometru slouží dopravě od roku 2003, k silnici I/34 vede od výpadovky na Kolín. Stavbu další části obchvatu se radnice snažila prosadit dlouhá léta. Před lety blokovali lidé dopravu na hlavním tahu ve městě, aby si tento obchvat vymohli.