Hlavní obsah

Na Vysočině zahájí Správa železnic velké stavby na trati na Brno a v Jihlavě

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Na Vysočině začne letos Správa železnic rekonstruovat dva úseky trati z Havlíčkova Brodu na Brno.

Článek

Chystá se zahájit modernizaci stanice Jihlava–⁠⁠město, která se stane součástí nového centrálního dopravního terminálu krajského města. Výběrové řízení na zhotovitele této stavby by mělo být vypsané v únoru, uvedla na dotaz ČTK mluvčí státní organizace Nela Eberl Friebová. Opravy památkově chráněné výpravní budovy ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku skončí na jaře.

Ve Světlé nad Sázavou stavbaři dělají závěrečné práce. „Aktuálně se dokončuje výmalba jednotlivých místností, dochází k instalaci obložení, pokládá se střešní krytina,“ uvedla mluvčí. Opravy za 48 milionů korun podle dřívějších údajů správy začaly na podzim 2022.

Mezi letošní nejdůležitější investice na Vysočině bude podle Friebové patřit modernizace trati z Havlíčkova Brodu na Brno, a to mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku a Vlkovem u Tišnova a Křižanovem na Žďársku. „O rozsahu výluk prozatím ještě rozhodnuto finálně není,“ uvedla.

Loni v prosinci Správa železnic informovala o výběru dodavatele na rekonstrukci 11 kilometrů dráhy a stanic mezi Vlkovem a Křižanovem, což bude stát 3,19 miliardy korun. Stavební práce by tam měly být nejintenzivnější od jara do podzimu. U úseku z Přibyslavi do Pohledu teď správa vyhodnocuje zakázku na stavební práce, doplnila mluvčí.

Přestavba městského nádraží v Jihlavě by měla začít ve druhé polovině letoška. „V únoru bychom rádi vypsali tendr na zhotovitele stavby a v srpnu zahájili práce na první etapě,“ uvedla Friebová. Akce s předpokládanými celkovými náklady okolo 1,3 miliardy korun by pak mohla být dokončená v říjnu 2026. Dodala, že Správa železnic u tohoto projektu na vytvoření centrálního dopravního terminálu úzce spolupracuje s městem, které bude upravovat plochu před vlakovým nádražím.

Pokračují přípravy na stavbu vysokorychlostní tratě (VRT) přes Vysočinu. Mluvčí uvedla, že s představením vítěze architektonické soutěže na podobu přestupního terminálu v Jihlavě–⁠Pávově počítá Správa železnic v první polovině letoška.

Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem by měla být uvedená do provozu kolem roku 2034. Na nové železnici budou kromě nejrychlejších expresů s rychlostí 320 kilometrů v hodině jezdit také další vlaky, které obslouží menší města po trase. Umožní to propojení vysokorychlostní a současné železnice.

Doporučované