Článek
Radní kraje dnes rozhodli o zveřejnění oznámení, že kraj bude ve využívání služeb tohoto dopravce pokračovat. Nová smlouva by měla platit od 7. dubna. Novinářům to dnes řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO).
„Nám zákon umožňuje tento kontrakt uzavřít přímým zadáním,“ řekl hejtman. Kraj má ale povinnost informovat na úřední desce dva měsíce o tom, že uzavře další smlouvu. „Na této trati objednáváme takzvaný turistický provoz,“ uvedl Schrek. Mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí by měly vlaky za rok najezdit přibližně 9700 kilometrů. „Kraj za tuto službu bude platit zhruba jeden milion korun ročně,“ řekl hejtman.
Na železnici dlouhé necelých 21 kilometrů podle webu dopravce vlaky jezdí od dubna do října, loni se jimi podle kraje svezlo 3400 lidí.
Na památkově chráněné jednokolejce z roku 1896 do Jemnice byla pravidelná osobní doprava zastavená 31. prosince 2010, podle úřadů kvůli ztrátovosti. Na trati pak díky podpoře samospráv jezdily příležitostné osobní vlaky. Stát chtěl později tuto regionální dráhu i prodat. Kraj začal znovu objednávat pravidelnou vlakovou dopravu od roku 2018, výletní vlaky tam začaly jezdit od jara do podzimu.
Regionální vlaky jinde na Vysočině provozují České dráhy, nynější desetiletá smlouva s krajem byla uzavřená v roce 2019. Do loňského října jezdily na Pelhřimovsku vlaky Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), tato firma je ale v úpadku. Pro Vysočinu zajišťovaly JHMD obslužnost na 29 kilometrech úzkokolejky mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní.
Na celkovém rozsahu kilometrů v železniční dopravě objednané krajem se vlaky mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí podílejí dvěma desetinami procenta. Objednávka u JHMD podle hejtmana představovala 3,3 procenta. Kraj Vysočina loni za vlaky dopravcům zaplatil 487 milionů korun.