Hlavní obsah

Jihlavě ve volebním období přibyly sjezdy z I/38, změny v parkování začnou zjara

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

V Jihlavě přibyly v posledním volebním období dva sjezdy z hlavního tahu číslo 38, po kterém auta jezdí i k nájezdu na dálnici. Od loňska město prodlužuje trolejovou dráhu, což bude stát s dotací 157 milionů korun.

Článek

S pomocí dotací byly postavené nebo se budují i nové úseky cyklostezek, měřit budou v součtu okolo sedmi kilometrů. Od letošního dubna funguje v krajském městě Vysočiny systém sdílených kol. Zavádění nové parkovací koncepce vedení města odložilo z letoška na příští rok.

Jihlava má v plánu změnit systém parkování ve městě tak, aby zvýhodnil rezidenty. Podle webu radnice se jen minulý rok počet aut v padesátitisícovém městě zvýšil zhruba o 700 na víc než 26.000 vozidel. Letos v lednu radnice avizovala, že by první změny v parkování mohly nastat už v létě. Podle radního pro dopravu Jaroslava Vymazala (ODS) se teď s jejich zaváděním počítá v příštím roce.

Aby mohla nová koncepce parkování dobře fungovat, musí být podle radního celý systém digitalizovaný. „Tady jsme závislí na softwarových firmách, které nám dodají potřebný software a ty lhůty zkrátka jsou takové, že to bude nejdříve, předpokládáme, jaro příštího roku,“ řekl.

Téměř šest kilometrů trolejové dráhy buduje Jihlava od loňského podzimu, dráha povede do průmyslové zóny v části města Pávov. Na investici za 157 milionů korun dostalo město dotaci 104 milionů. Podle Vymazala se tak dlouhý úsek trolejové dráhy za poslední roky jinde v Česku nestavěl. V jihlavské městské dopravě pak budou trolejbusy přepravovat tři čtvrtiny cestujících a zbylý díl autobusy na stlačený zemní plyn (CNG).

Kvůli zdražování energií a paliv zvýšil městský dopravní podnik po 12 letech ceny jízdného v MHD, u většiny jízdenek to bylo navýšení do 30 procent. Nový ceník platí od letošního května. Na dopravu měla velký dopad i epidemie koronaviru, lidé pracovali z domu, byly zavírané školy. Teď už se do MHD vrátilo přibližně 95 procent cestujících, uvedl radní Vymazal.

Od září 2020 má Jihlava nové dopravní hřiště s budovou, v níž je i učebna. Byla to investice skoro za 25 milionů korun.

Silniční sjezd z hlavního tahu I/38 do ulice Romana Havelky, kde jsou obchody a akvapark, je otevřený od loňského června. Jeho stavba stála 33 milionů korun, většinu nákladů platilo město. Obnovený byl také sjezd na I/38 z Pávova, kde státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zároveň udělalo novou protihlukovou stěnu. Od letošního jara opravuje ŘSD tah 38 mezi Jihlavou a nájezdem na D1.

Dopravu v Jihlavě by pomohla zlepšit také část obchvatu, již chce stavět kraj. Silnice měřící 2,4 kilometru propojí výpadové komunikace na Znojmo a na Třebíč. Kvůli průtahům ve výběrových řízeních se na ni ale zatím kraji nepovedlo vybrat stavební firmu. O zahájení třetího zadávacího řízení rozhodla krajská rada v závěru června. Na stavbu s předpokládanou hodnotou 550 milionů má kraj šanci dostat dotaci okolo 300 milionů korun.

Doporučované