Článek
Stavba dráhy směrem do průmyslové zóny v Pávově začala loni na podzim, stát bude skoro 130 milionů korun bez daně. Městské trolejbusy budou jezdit po nových linkách od února, po testování nové části dráhy.
Po zprovoznění nové dráhy budou trolejbusy v krajském městě přepravovat tři čtvrtiny cestujících, ročně najedou přibližně o 500 000 kilometrů víc.
V jihlavské MHD slouží trolejbusy a autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG) nebo naftou. Kvůli zdražení elektřiny a pohonných hmot stouply náklady na provoz všech vozidel. „Vzhledem k tomu, že vláda zastropovala ceny elektřiny a plynu také pro městské dopravní podniky, o zdražování MHD se v Jihlavě neuvažuje,“ uvedl Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ).
Jihlavský dopravní podnik má podle zprávy radnice 32 klasických trolejbusů. Dalších sedm trolejbusů je parciálních, vybavených trakčními bateriemi, které mohou jezdit i na silnicích bez trolejového vedení. V příštím roce přibude šest nových parciálních vozů. Zajíždět budou i do Antonínova Dolu nebo Horního Kosova. Zkušební provoz nových parciálních trolejbusů s cestujícími začne na přelomu února a března 2023, uvedla radnice.
Trolejbusy podle zveřejněné výroční zprávy podniku v minulém roce ujely v Jihlavě 1,154 milionu kilometrů. Autobusy, jichž měla firma loni 40, najezdily 1,645 milionu kilometrů. MHD v Jihlavě využilo v minulém roce 14,1 milionu cestujících, o šest procent víc než předloni. V obou těchto letech ale byla poptávka nižší kvůli epidemii koronaviru. V porovnání s rokem 2019 byl loňský počet přepravených lidí nižší o 12 procent.