Článek
Město se ale před čtyřmi lety ještě soudilo o vydání vodovodů a kanalizací se svazkem obcí, z něhož vystoupilo. Spor se později podařilo ukončit dohodou, město má tyto sítě ve správě od minulého roku. Na opravení zaslepené ulice pak muselo vybrat jinou stavební firmu, protože ta původní už kvůli zpoždění nechtěla garantovat dohodnutou cenu.
Obnova ulice stála bez daně 15,5 milionu korun. Primátorka Karolína Koubová (Fórum Jihlava) při dnešním otevření této ulice podotkla, že si říkala, jestli je co slavit, když se ulice opraví a otevře po dlouhých čtyřech letech. „Ale z mého pohledu slavit co je, protože to nebyla běžná situace,“ uvedla.
Ulici, která se svažuje do Havlíčkovy ulice, začalo město spravovat v roce 2018, ještě před komunálními volbami. Hluk z dopravy na původně dlážděné vozovce překračoval povolený limit, uvedl Karel Trojan z městského odboru dopravy. V jak špatném stavu je kanalizace, radnice tehdy nevěděla. S rekonstrukcí by pak musel souhlasit svazek obcí, z něhož Jihlava vystoupila na konci roku 2012. Opravy byly kvůli sporu přerušené a ulice provizorně upravená, aby se tam dostali místní. Nebyla ale průjezdná.
„V jednu chvíli to dokonce vypadalo tak, že tu zbořenou kanalizaci prostě zavezeme a uděláme přes to nový povrch, protože dostat se k tomu, abychom mohli opravit ty kanály, bylo úplně nemožné,“ uvedla primátorka. Kdyby se městu nepodařilo uzavřít celkovou dohodu se svazkem, bylo by podle ní takových míst ve městě víc.
Vodovody a kanalizace si padesátitisícová Jihlava spravuje sama od ledna 2021. V ulici Jiřího z Poděbrad nechala udělat kromě splaškové také oddělenou kanalizaci na povrchovou vodu. Jednosměrná ulice má vydlážděné chodníky a asfaltovou vozovku, auta zpomalují dva retardéry. Doplněné byly podle Trojana i kvůli tomu, že malé děti v sousedních bytovkách ještě nezažily to, že by svažitá ulice byla průjezdná, a matky se o ně bály.