Článek
Do běžného provozu budou vlaky bez strojvedoucího nasazeny zřejmě za dva až tři roky. Předtím je nutné změnit legislativu. Novinářům to dnes řekl Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD, která investovala do vývoje autonomních vlaků zhruba sto milionů korun.
Vlak nikdo neřídil, pohyboval se sám na základě programu. Bez zásahu strojvedoucího železniční vozidlo při jízdě reagovalo například na přítomnost osoby na trati nebo na automobil na přejezdu.„Je to integrace různých systémů. Lze říci, že na vývoji pracujeme deset let,“ uvedl Chrdle. Na trati u Libčevsi, kde AŽD provozuje osobní dopravu, byla do dnešního odpoledne výluka, čehož využila firma pro prezentaci.
Vývoj systémů pro autonomní provoz společnost AŽD nyní přesune na svou druhou trať Kopidlno - Dolní Bousov v Královehradeckém kraji, kde není pravidelná osobní doprava. „Přes zimu trať postupně dovybavujeme a budeme právě tam nyní testovat. Jakmile se přijme legislativa, můžeme vyrazit na Švestkovou dráhu a třeba i další regionální tratě,“ řekl Chrdle.
Na trati mezi Litoměřicemi a Mostem by podle ředitele byl zaveden tzv. smíšený provoz. Jezdily by tu vlaky bez strojvedoucího i ty klasické. „U některých panují obavy, že bereme strojvedoucím práci, ale těch se nedostává, my se snažíme práci zjednodušit,“ uvedl Chrdle, podle kterého jsou i obavy z jízdy autonomním vlakem u některých cestujících. „Ti asi takovým vlakem nepojedou,“ poznamenal.
Přechodu k plně autonomní železnici brání legislativní podmínky.