Článek
Počítá se s tím, že se z projektu, který vyjde na zhruba 13 milionů korun, zaplatí nově vyznačené stezky, propagační materiály a také brožury, jež lidem představí jednotlivé domy, které mohou navštívit. Většinu nákladů pokryje Evropská unie.
„Hlavním cílem projektu je vytvořit ucelený turistický produkt, který budeme moct nabízet turistům, a hlavním tématem projektu je lidová architektura - podstávkové domy,“ uvedl Pavel Hajšman, vedoucí odboru regionálního rozvoje Ústeckého kraje. Poprvé by se mohli turisté na nové trasy vypravit začátkem příští turistické sezony.
Liberecký kraj si od navázání spolupráce slibuje propojení cyklotras jak na české a německé straně, tak mezi kraji. „To je pro nás naprosto klíčové, aby turisté a cykloturisté mohli plynule přejíždět a neviděli rozdíl krajských hranic,“ řekl Jakub Šeps, vedoucí oddělení cestovního ruchu na krajském úřadě v Libereckém kraji. Hlavním úkolem kraje bude vyznačit cyklotrasu číslo 15 s názvem Ploučnice. „Bude začínat na svahu Ještědu a potáhne se až na konec soutoku s Labem. Na ústecké straně je hotová a my budeme plynule navazovat,“ uzavřel Šeps.
Podstávkové domy se v Čechách začaly stavět v 15. a 16. století. Většina domů stojících dnes na pomezí severních Čech, Horní Lužice a Dolního Slezska ale pochází z 18. a 19. století. Pro tento typ lidové architektury je charakteristická podstávka. Jde o dřevěnou sloupovou konstrukci, která stojí před roubenými stěnami přízemí. Podpůrná konstrukce nese zatížení střechy a u dvoupodlažních domů také patro.
Na hraničním trojmezí se nachází asi 19 tisíc podstávkových domů. „Je jich opravdu hodně, ale bohužel postupně zanikají. Každý rok nějaký vyhoří nebo se představí. Na druhou stranu se ale daří některé zachraňovat,“ řekl dnes novinářům zástupce neziskové organizace České Švýcarsko Filip Mágr. Největší počet domů se nachází v Německu, kde jsou také nejlépe zachovalé. „Na české straně území zasahuje až k Děčínu a pokračuje na Litoměřicko a k Mělníku a potom se stáčí na sever k Liberci,“ doplnil Mágr.