Článek
V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí AŽD Jiří Dlabaja. Podle AŽD jde o první uplatnění inteligentní železnice s označením 4.0 na české infrastruktuře.
„Tři roky jsme intenzivně vyvíjeli, investovali nemalé finanční prostředky a následně postupně instalovali technologie, které díky digitální komunikaci nyní tvoří inteligentní železnici 4.0. Tu nyní z pohledu bezpečnosti, spolehlivosti a dostupnosti ověřujeme v běžném zatížení pravidelné taktové dopravy v rámci linky U10 Litoměřice hlavní nádraží - Most,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Trať z technologického centra v Třebívlicích na Litoměřicku řídí plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení. Ze zařízeni jsou bezpečně ovládány všechny stanice a dopravny s venkovními prvky v kolejišti. Přejezdová zabezpečovací zařízení jsou vybavena inteligentními technologiemi a jsou dálkově ovládána centrálním řízením. Na konvenční technologie navazuje dvouúrovňový zabezpečovací systém. Trať je pokryta rádiovým systémem a v úsecích určených pro testování autonomních vlaků také vysokorychlostním internetem a Wi-Fi. Všechny systémy dálkově řídí dispečerské centrum v Lovosicích, které je pod dohledem diagnostického systému, a na vše je pak dohlíženo ještě z budovy ředitelství společnosti v Praze. Digitálně zpracovaná data slouží i pro informování cestujících.
Technologický rozvoj Švestkové dráhy pokračuje integrací dalších systémů. Jde například o automatické vedení vlaku pod kontrolou zabezpečovacího systému pracujícího mimo jiné s reálnými daty z provozu. „Společnost AŽD se připravuje na první zahraniční instalaci systému inteligentní digitální železnice 4.0 v rámci naší nové maďarské zakázky na trati Szeged - Rözske, která je integrální součástí rozsáhlého železničního uzlu Szeged,“ uvedl Chrdle.