Článek
Kladno odmítá přistoupit na krajské standardy dopravní obslužnosti (SDO) a doplácet kraji zhruba 12 milionů korun ročně za mimoměstské spoje. Vyzývá další obce v kraji, aby se systému neúčastnily. „Pro občany Kladna se skoro nic nemění, komfort jim zajistíme. Krajem omezené či vyjmuté linky buď posílíme, nebo nahradíme. Nadále budeme v MHD Kladno uznávat lístky a lítačky PID,“ uvedl primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).
Kraj podle mluvčího města Víta Herala odmítl odbornou diskuzi, kterou magistrát navrhoval. „Nedodal ani základní kvalifikované podklady a navíc do médií opakovaně šíří nepravdy, zmatené i chybné údaje. Návrh na nastolení věcného a odborného dialogu ze strany města Kladna bohužel znovu nebyl krajem vyslyšen,“ uvedl Heral.
Kladno si nechalo k příspěvkům na meziměstskou dopravu vypracovat právní rozbor. „Za situace, kdy Statutární město Kladno nemá k dispozici relevantní vstupní data pro ekonomický model SDO (systém nazvaný Standardy dopravní obslužnosti) , která by s ním byla jakkoliv projednána, tak uzavření stávajícího návrhu smlouvy o zajišťování a financování dopravní obslužnosti představuje riziko zcela nepředvídatelných ekonomických dopadů tohoto systému pro jeho budoucí hospodaření,“ uvádí právní analýza.
Nový systém Standardy dopravní obslužnosti hejtmanství dosud úspěšně projednalo s více než 90 procenty středočeských obcí, s některými stále jedná, například s Mladou Boleslaví. „Na základě odborných zjištění a podkladů vyzýváme, aby byly zrušeny všechny dosud uzavřené smlouvy k SDO mezi obcemi a Středočeským krajem. Na obce, které dosud nátlaku nepodlehly, apelujeme, aby se připojily k naší iniciativě,“ uvedl Volf
Podle hejtmančina náměstka pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) kraj Kladnu nabízel řešení, které by rozpočet města výrazně neohrozilo, takzvanou nulovou variantu. „Nezmiňuje ovšem fakt, že ‚nulová‘ varianta“ počítá s jedním rokem, Kladno by se muselo vzdát své MHD, kterou má vysoutěženou a nasmlouvanou s dopravcem na léta dopředu, a kraji by ve výsledku doplácelo řádově miliony korun ročně za linky jezdící po městě," uvedl Heral. Podle hejtmančina náměstka Boreckého Kladno odmítlo o situaci jednat. „Jednoznačně není možné, aby Kladno stálo mimo systém a bylo takzvaným černým pasažérem, na kterého budou doplácet ostatní středočeská města a obce,“ uvedl již dříve.
Nová pravidla, která kraj letos spouští, mají docílit toho, aby každá obec či město na dopravu přispívaly podle stejných pravidel, dosud některé obce platily více, jiné méně a některé vůbec.