Článek
Výstavba více než čtyřkilometrové přeložky silnice I/38 trvala přes dva roky vyšla na 445 milionů korun bez DPH. První auta byla měla po nové silnici projet dnes kolem 16:00 až 17:00, řekl ČTK generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Obchvat Církvice podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přinese úlevu místním lidem, ale pomůže i v tranzitní dopravě. „Je to významný příspěvek k postupnému zkapacitňování důležité trasy I/38, která propojuje Liberecký kraj, Středočeský kraj, Vysočinu a Jihomoravský kraj,“ řekl Kupka ČTK. Připomněl, že silnice I/38 je jednou z klíčových tepen pro tranzit ze severu směrem na Rakousko, a proto je také tolik zatížená.
Budování obchvatu začalo předloni na podzim. Práce nebyly jednoduché. Stavbaře loni v listopadu zaměstnala mimo jiné přeložka ropovodu Družba. Kvůli akci musela být zhruba na týden přerušena dodávka ropy z Ruska. Nutné byly i výluky na železnici. Kupka při dnešním slavnostním otevření připomněl, že zdržení přinesly také archeologické záchranné práce. Podle Mátla se stavba celkově prodloužila o 45 dnů, což podle něj není zásadní.
Starosta Církvice Jiří Volenec (ČSSD) připomněl, že se o stavbě obchvatu hovořilo 30 let a uvažovalo se o pěti možných variantách. Projektovou dokumentaci bylo nutné přepracovat, což si vyžádalo desetileté zdržení. Součástí stavby jsou mimo jiné tři mosty, jedna mimoúrovňová křižovatka a tři protihlukové stěny.
Mátl poukázal na to, že už v minulosti vznikly na trase I/38 obchvaty Čáslavi a Golčova Jeníkova a nyní stavbaři budují obchvat Havlíčkova Brodu. Další stavby jsou v plánu, například přeložka Malín–Kuchyňka, kde se dokončují výkupy pozemků a připravuje se podání žádosti o stavební povolení.