Článek
Letos bude možné díky nižším nákladům dát o 100 milionů korun víc do letní údržby, stále to ale není dostatečné. „Pro nás to má tu výhodu, že oproti loňské zimě máme 100 milionů, které můžeme použít pro letní údržbu,“ uvedl ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Lichtneger. I s touto částkou navíc, je však podle něj celkový objem prostředků na běžnou letní údržbu stále nedostatečný. Nyní je to 570 milionů korun a cestáři by potřebovali zhruba dvojnásobek, aby zvládli dělat vše, co by měli. „A musíme si také uvědomit, že dodavatelé mají ve smlouvě inflační doložku, takže ti ji samozřejmě využili,“ dodal Lichtneger.
Krajští silničáři během uplynulé zimy najeli 493 tisíc kilometrů a spotřebovali 23 tisíc tun chemických materiálů a 14 tisíc tun inertního posypu. O rok dříve najeli 858 tisíc kilometrů a spotřebovali téměř 38 tisíc tun chemického a 28 tisíc tun inertního posypu. Zatímco o během zimy 2020/2021 měli zásahových dnů 99, v uplynulé sezoně jich bylo 76.
Vůbec nejdražší zimní sezonu pamatují středočeští cestáři v letech 2005/2006, kdy se náklady na údržbu vyšplhaly na 508 milionů korun. Finančně náročná byla i sezona 2008/2009, která je stála 479 milionů korun, a 2009/2010 s náklady 426 milionů Kč.
Krajští cestáři se starají o více než 8500 kilometrů silnic. Při zimní údržbě ošetřují chemicky přes 5800 kilometrů, inertním posypem přes 2300 kilometrů a pluhováním přes 180 kilometrů. Na 300 kilometrech silnic zimní údržbu neprovádějí. Po středočeských silnicích v uplynulé zimě jezdilo 200 sypačů včetně posilových, osm sněhových fréz, 19 šípových pluhů, 71 nakladačů a pomáhala jim i další technika nutná k zimní údržbě.