Článek
„Protože ještě není definitivně rozhodnuto, není teď možné říct, kterých konkrétních tratí se omezení spojů bude týkat. První schůzky se mají uskutečnit do konce srpna,“ informovali mluvčí mělnické radnice Barbora Walterová a mluvčí středočeského hejtmanství David Šíma.
Středočeští krajští radní v červenci projednali návrh na zastavení provozu na tratích Mšeno, Křinec, Královice, a to od letošního prosince 2022, a na trati Slaný a Lužná od června příštího roku 2023. Důvodem změn je podle nich snaha efektivněji využívat hromadnou dopravu a účelněji vynakládat peníze. Místo vlaků by tam lidi přepravovaly autobusy. Starostové některých dotčených obcí rozhodnutí kraje kritizovali.
Rada pověřila náměstka pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) projednáním kroků s obcemi, finální rozhodnutí bude až po těchto jednáních, stanovisko zaujme i krajský výbor pro dopravu. „Město Mělník ještě povede jednání s cílem alespoň částečně dopravu zachovat s tím, že tato trať má především velký turistický potenciál. Výsledek jednání ovšem není jasný,“ uvedla Walterová.
Středočeský kraj kvůli zefektivnění hromadné dopravy analyzuje vytíženost linek, ekonomickou efektivitu, ale i technickou zaostalost lokálních tratí. „V daném případě představuje úspora částku dosahující téměř dvaceti milionů korun ročně,“ uvedl Šíma.
Zvažovaná změna od prosince by se týkala tratí mezi Městcem Králové a Křincem, Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví a Rakovníkem a Kralovicemi. Červnová změna by se mohla týkat tratí Lužná u Rakovníka – Žatec a Slaný – Louny. „Cestující by v daných případech místo osobními vlaky na těchto pěti málo vytížených tratích byli přepravováni autobusy,“ doplnil mluvčí hejtmanství.
Nyní kraj a organizátor dopravy Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) sjednávají schůzky se zástupci měst a obcí, kterých by se případné změny měly dotknout. „Cílem Středočeského kraje je o problematice jednat a intenzivně vysvětlit veškeré podrobnosti tak, aby nedocházelo k rozhodování zástupců kraje takzvaně ‚od stolu‘,“ dodal Šíma.