Článek
Zelený vodík lze tedy považovat za skutečně bezemisní typ dopravy. V oblasti Mníšku pod Brdy, kde má jezdit deset vodíkových autobusů, vznikne i plnička s elektrolyzérem, do které bude směřovat elektřina produkovaná ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou.
Hejtmanství chce také prověřit skutečné náklady na provoz. Zavedení provozu vodíkových autobusů u Mníšku pod Brdy bude stát kolem 240 milionů korun, většinu částky by měly pokrýt evropské dotace. Pořizovací cena autobusů je přibližně trojnásobná než u těch s dieselovým pohonem, více bude zřejmě stát i provoz. Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice Evropské unie, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. „Aby to dávalo alespoň z hlediska ekologického nějaký smysl, tak to znamená, že musíte mít zelený vodík,“ upozornil krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Podle něj je třeba sledovat celou uhlíkovou stopu případných zdrojů a využití vodíku vzniklého za užití například fosilních paliv není tak ekologické.
Lokalita poblíž Mníšku pod Brdy byla vybrána nejen kvůli možnosti využití elektřiny z obnovitelných zdrojů, ale také pro členitost terénu, který prověří, zda vodíkové autobusy budou mít skutečně výrobcem slibovaný dojezd zhruba 350 až 400 kilometrů na jedno naplnění. „Pokud se osvědčí, že vodíkové autobusy jsou schopné fungovat v oblasti Mníšku, což jsme si záměrně vybrali kvůli tomu komplikovanému terénu, pak už to nasadit kdekoliv v okolí Prahy není problém,“ doplnil radní. Komplikací podle něj může být právě možnost využití obnovitelných zdrojů energie pro plničky a elektrolyzéry.
Veřejnou dopravu ve středních Čechách nyní zajišťuje kolem 1200 autobusů. Podle Boreckého budou náklady na přechod na bezemisní pohon představovat velký tlak na veřejné rozpočty i tlak na cenu jízdného a udržení rozsahu veřejné dopravy.