Hlavní obsah

ŘSD začalo s rozsáhlou přestavbou křižovatky na D10 u Kosmonos

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR začalo na dálnici D10 u Kosmonos se stavbou mimoúrovňové křižovatky.

Článek

Stavba na 46. kilometru dálnice bude součástí komplexu několika dalších dopravních staveb. Mají nedaleko vytíženého areálu automobilky zajistit, aby oblast byla průjezdnější. S dokončením se počítá v létě 2025. Při slavnostním zahájení stavby to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Stavba aktuální mimoúrovňové křižovatky znamená mnohem víc, protože umožní provázat i další klíčové dopravní vazby. Hned potom, co v roce 2025 mimoúrovňovou křižovatku dokončíme, navážeme přeložkou silnice I/16 na Martinovice a bude to znamenat další významné usnadnění pohybu v celém území,“ řekl Kupka. Stavba je jednou z investic, kterou stát v roce 2018 slíbil automobilce Škoda Auto. Úprava křižovatky má zajistit napojení lokality východně i západně od dálnice D10 včetně areálu Škoda Auto.

„Jsem rád, že se nám daří konečně prolomit tu dlouhou dobu, kdy se o stavbách na Mladoboleslavsku hodně mluvilo a nyní se konečně staví, poměrně v krátké době jsme například udělali třetí pruhy, stavíme přímou větev na Bezděčíně, dnes zahajujeme stavbu kosmonoské křižovatky,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Přispěje podle něj k odvedení tranzitní dopravy z obchodních zón. „V některých místech dálnice D10 je intenzita dopravy větší než na dálnici D1,“ doplnil Mátl. V přípravě je podle něj rozšíření dálnice do Mladé Boleslavi na šest pruhů.

Do okružní křižovatky nad dálnicí bude podle Mátla napojeno a různě odpojeno 10 komunikací. „Proto stavíme tento neobvyklý tvar, který se ne tak často v České republice vyskytuje,“ řekl Mátl. Stavba je rozdělena do několika etap ve třech stavebních sezonách. Letos budou stavbaři pracovat do konce listopadu, v příštím roce by měly být dvě etapy, v roce 2025 budou pracovat 112 dní. Po většinu oprav by měli mít řidiči k dispozici dva plus dva jízdní pruhy. Zúžení do jednoho pruhu nebo režim jedna plus jedna podle Mátla může být například krátkodobě o víkendech, například při demolici nadjezdu nebo osazování skruží nových mostů. Omezení zahrnou úsek v délce zhruba dva kilometry.

Nová křižovatka bude prstencová s mimoúrovňovým převedením dálnice D10, které se oproti současnému posune víc na sever. „Úprava mimoúrovňové křižovatky vychází z trasy stávající dálnice D10, napojení na silnici I/38, přeložky silnice I/16 a z napojení průmyslové zóny. Velké množství větví, které je potřeba do křižovatky zaústit, bude zajištěno propojením v turbo-okružní křižovatce nad stávající dálnicí D10,“ uvádí ŘSD v informačním letáku ke stavbě.

Po dobu výstavby má být provoz na dálnici D10 a na křižovatce Kosmonosy zachován. Úplnou uzavírku dálnice si vyžádá pouze zbourání současného nadjezdu.

Křižovatku, která má být v provozu do konce roku 2025, staví společnost Eurovia CS za 737 milionů korun bez daně. V tendru zvítězila mezi osmi firmami díky výrazně kratší době výstavby. Eurovia nedávno dokončila nedaleko křižovatky také most pro Škodu Auto, který propojí areál automobilky přes D10.

Doporučované