Článek
I když by spoje měly nahradit autobusy, obce argumentují jejich nevhodností pro turisty, zvláště cyklisty, nedostatkem řidičů autobusů v celém regionu, nedostatečnými parametry silnic i nevytížeností jiných spojů v regionu.
Zástupci obcí se ve středu sešli se zástupci kraje. Výsledkem setkání bylo posunutí termínu případného ukončení provozu na trati s tím, že budou další jednání. „Mělníku se jedná především o zachování víkendové a turistické dopravy,“ řekl Schweigstill. Podle něj je dráha turistickým přístupem do lokality. Pokud budou obce o zachování provozu na železniční trati nadále usilovat, zřejmě na něj budou muset i přispět. „Bude se hledat kompromis,“ doplnil místostarosta Mělníka Milan Schweigstill (za STAN).
Vedení některých obcí též podle místostarosty Mělníka kritizovalo nenávaznost jízdních řádů z Ústeckého kraje, což může řadu lidí odradit od využití železnice. Nahrazení autobusy považuje za nevhodné nejen kvůli personálním potížím dopravcům, ale v regionu jsou podle něj na silnicích místa, kde se například autobus nevyhne ani s osobním autem. Úspory by se měly podle Schweigstilla hledat napříč systémem a také uvažovat o alternativní podobě veřejné dopravy, kterou by zajišťovaly třeba mikrobusy, v některých obcích by mohly být řešením i dopravci na objednání.
Středočeští krajští radní v červenci projednali návrh na zastavení provozu na tratích Mšeno, Křinec, Královice, a to od letošního prosince 2022, a na trati Slaný a Lužná od června příštího roku 2023. Důvodem změn je podle nich snaha efektivněji využívat hromadnou dopravu a účelněji vynakládat peníze. Místo vlaků by tam lidi přepravovaly autobusy. Starostové některých dotčených obcí rozhodnutí kraje kritizovali. Mluvčí hejtmanství David Šíma informoval, že rozhodnutí není definitivní. Kraj a organizátor dopravy Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) se postupně budou scházet se zástupci měst a obcí, kterých by se případné změny měly dotknout. „Cílem Středočeského kraje je o problematice jednat a intenzivně vysvětlit veškeré podrobnosti tak, aby nedocházelo k rozhodování zástupců kraje takzvaně ‚od stolu‘,“ uvedl na dotaz ČTK v polovině srpna Šíma.
Někteří středočeští starostové protestovali i minulý rok, kdy Středočeské hejtmanství oznámilo, že od prosince omezí některé spoje na lokálních železničních tratích kvůli úsporám.